Alegeri europene: statutul negocierilor pentru președinția Comisiei Europene 

Rezultatele alegerilor europene din 26 mai a.c. nu au reușit să ducă la construirea unei majorități politice clare în Parlamentul European pentru a putea alege persoana care va prezida Comisia Europeană. Cel puțin trei grupuri politice trebuie să convină asupra personalității politice care îl va succede pe Jean Claude Juncker la șefia Comisiei: grupurile creștin-democrate (PPE), social-democrate (S&D) și liberale (ALDE). De asemenea, este posibilă formarea unei majorități compuse din popularii europeni, social-democrați și verzi. Problema schimbărilor climatice ar putea menține Grupul verzilor/Alianța Liberă Europeană în circuitul alianței, deși formarea unei alianțe progresiste (împreună cu S&D, ALDE, Grupul Verzilor și grupul de stânga – GUE/NGL, exceptând PPE) nu pare realizabilă din punct de vedere numeric, aceasta dispunând de „numai” 363 de locuri. Între timp, Pascal Canfin, numărul doi pe lista La République En Marche (LREM) a preşedintelui Macron, a reiterat lipsa de susținere a formațiunii din care face parte pentru Manfred Weber (Spitzenkandidat-ul PPE), deoarece conform acestuia, Weber nu reprezintă coaliția largă pe care partidul său este dispus să o formeze.

Consiliul Competitivitate a ridicat problema impozitării echitabile

La 27 mai a.c., miniștrii din statele membre UE și-au exprimat dezacordul cu privire la necesitatea convergenței fiscale, în cadrul unei dezbateri privind viitorul pieței interne a UE. În special, Spania, Portugalia, Germania și Franța au fost de acord să includă o referință directă la impozitare în proiectul de concluzii prezentat de Preşedinţia României la Consiliul Uniunii Europene 2019. Secretarul de stat francez a criticat măsurile de dumping fiscal instituite de anumite state membre UE, care, potrivit acestuia, au ca rezultat un mod sofisticat de acordare a ajutoarelor de stat companiilor. Pe de altă parte, Regatul Unit, Irlanda, Malta și Cipru s-au opus cu fermitate includerii unei referințe la impozitare în aceste  concluzii. Compromisul din concluziile raportului  „Un nou nivel de ambiție pentru o piață unică competitivă” solicită „continuarea aprofundării Uniunii Piețelor de Capital și asigurarea unei impozitări echitabile și eficiente”.

Planul de acțiune privind impozitarea economiei digitale aferent cadrului general BEPS al OECD 

La 31 mai a.c., OCDE a publicat pașii de parcurs în vederea soluționării provocărilor fiscale generate de digitalizarea economiei. Programul de lucru a fost adoptat de cei 129 membrii ai Cadrului general privind erodarea bazei de impozitare şi transferul profiturilor (BEPS) de la nivelul OECD/G20. Acesta ilustrează procesul de negociere a unui acord la nivel global al cărui scop este crearea unor noi reguli privind impozitarea companiilor multinaționale. Raportul analizează cei doi piloni care ar trebui să soluționeze problemele tehnice ale actualului cadru fiscal internațional. Primul pilon abordează problemele generate de „nexus” (locul unde taxele ar trebui plătite și baza în care se face plata)  și  „alocarea profitului” (maniera de determinare a părții de impozitare din profit din jurisdicția în care se află clienți/utilizatorii.  Al doilea pilon analizează posibilitatea proiectării unui sistem care asigură plata unui nivel minim de impozitare de către companiile multinaționale. Acest document va fi prezentat la întâlnirea miniștrilor de finanțe din țările membre G20 din perioada 8-9 iunie a.c. din Japonia.

SUA furnizează clarificări cu privire la impozitarea criptomonedelor

La data de 16 mai a.c., o scrisoare a Serviciului de venituri interne (IRS) din Statele Unite, adresată lui Tom Emmer (membru al Camerei Reprezentanților din Statele Unite), arată că IRS lucrează la un ghid fiscal pentru criptomonede. Potrivit scrisorii, problema ghidurilor pentru clarificarea impozitării tranzacțiilor cu monedă virtuală este o prioritate a IRS, care, în prezent, lucrează la un ghid cu privire la abordarea aspectelor specifice tratamentului fiscal al acestor active (de exemplu: metode acceptabile pentru calcularea costurilor de bază și metode acceptabile de alocare a costurilor de bază și tratamentul fiscal al bifurcațiilor – tax treatment of forks).

Noi stimulente fiscale pentru cercetare și dezvoltare vor fi introduse în Germania

Miercuri, 22 mai a.c., cabinetul german a aprobat un proiect de lege prin care se introduc noi stimulente fiscale pentru cercetare și dezvoltare (R&D). Deducerea fiscală ar trebui să fie aplicabilă începând cu anul 2021, pentru cheltuielile de cercetare și dezvoltare suportate începute din anul 2020 și ar trebui să vizeze toate companiile, indiferent de dimensiunea acestora. Subvenția este limitată la 500.000 de euro pe companie pe an. Măsura este supusă evaluării și aprobării de către Comisia Europeană din motive de ajutor de stat.

Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.

Sursa: http://ceccar.ro/ro/?p=14794