Impozitarea economiei digitale: Franța și SUA vor lucra împreună la nivelul OCDE

În ultimele săptămâni, Franța și Statele Unite au încheiat disputele cu privire la impozitul aplicat serviciilor digitale din Franța. Amenințarea lansată de Statele Unite referitoare la suprataxarea vinului francez a fost redusă prin acordul privind existența unui mecanism de rambursare a impozitului aplicat serviciilor digitale pentru companiile americane, anunțat la 26 august a.c. de președintele Macron. Concret, companiile digitale vor plăti impozitul aplicat serviciilor digitale din Franța în 2019 și 2020, conform planificării inițiale. Cu toate acestea, în eventualitatea ajungerii la un acord la nivelul OCDE în 2021 și adoptării unei decizii cu privire la o cotă de impozitare mai mică decât cea a impozitului aplicat acum în Franța, de facto, companiilor digitale li se vor restitui surplusul plătit în 2019 și 2020, printr-un sistem de credit fiscal.

La 29 august a.c., cooperarea franco-americană a devenit și mai strânsă, Angel Gurría (secretarul general al OCDE) anunțând înființarea unui grup de lucru tehnic între Franța, Statele Unite și OCDE în scopul proiectării unei propuneri formale de impozitare a economiei digitale până la finalul anului 2019. Ministrul francez al Finanțelor, Bruno Le Maire, a explicat că obiectivul a fost „existența unei propuneri formale din partea OCDE până la finalul anului 2019”, pentru a se putea ajunge la o soluție internațională privind impozitarea digitală în prima jumătate a anului 2020. Potrivit ministrului francez al Finanțelor, mai erau de rezolvat câteva probleme majore. În primul rând, este necesară definirea legăturii dintre companie, prezența și activitatea acesteia pe un teritoriu. În plus, există încă necesitatea de a decide nivelul impozitării și a companiilor care trebuie implicate. Angel Gurría a explicat că punctul esențial a fost reprezentat de precizarea într-o singură propunere a „nexus” (legătura dintre jurisdicția care fiscalizează și entitatea care plătește impozitul) și impunerea unui impozit minim efectiv pentru companii.

Prioritățile fiscale posibile ale viitoarei Comisii Europene

Compoziția următoarei Comisii Europene se conturează în fiecare zi cu aproape toate statele membre (cu excepția Italiei) care și-au desemnat candidații pentru funcția de comisar european. Următorii pași sunt: (i) adoptarea listei de candidați de către Consiliu, de comun acord cu președintele ales, Ursula von der Leyen; (ii) participarea fiecărui comisar-candidat la o audiere în fața comisiei competente a Parlamentului European (30 septembrie – 8 octombrie a.c.); (iii) votul de aprobare exprimat de Parlamentul European pentru colegiul complet al comisarilor ce va avea loc, cel mai probabil, în sesiunea plenară de la Strasbourg din 21-24 octombrie a.c. și numirea ulterioară a noii Comisii Europene de către Consiliul European.

Săptămâna trecută, un document dezvăluit de Comisia Europeană (și respins imediat de către Comisie) ilustra prioritățile diferitelor Direcţii Generale. Capitolul documentului cu referire la politica fiscală a UE include următoarele prevederi:

– Modernizarea Directivei privind impozitarea energiei cu o propunere legislativă pregătită până la finalul anului 2020 pentru: (i) revizuirea cotelor minime de impozitare care acoperă produsele energetice și energia electrică; (ii) continuarea promovării energiei regenerabile, a biocombustibililor și creșterea eficienței energetice; (iii) simplificarea gamei largi de scutiri. Clauzele pasarele din tratate s-ar putea aplica pentru a trece de la votul în unanimitate la votul cu majoritate calificată și la procedura legislativă ordinară în materie de impozitare. Articolul 192 alineatul (2) din TFUE include  o clauză pasarelă pentru măsurile în domeniul mediului, atunci când acestea sunt în principal de natură fiscală și impune o propunere a Comisiei pentru a putea activa o decizie a Consiliului (adoptată cu unanimitate).

– Crearea unei viziuni comune între statele membre ale UE în vederea maximizării impactului   discuției actuale de la nivelul OCDE/G20 privind impozitarea întreprinderilor. Odată încheiat acordul la nivelul OCDE/G20 în anul 2020, UE va trebui să asigure o implementare eficientă pentru a evita fragmentarea pieței unice.

– Proiectarea unei Unități de informaţii financiare, la nivelul UE. Directivele UE împotriva spălării banilor prevăd instituirea de Unități naționale de informații financiare pentru a analiza informațiile primite din sectorul financiar. Abordarea insuficient de coordonată a UE impune crearea unui centru european de investigare și coordonare comunitară.

– Implementarea unui ghișeu unic pentru sectorul vamal la nivelul UE. Inițiativa ar necesita furnizarea și menținerea unui sistem electronic la nivel central care să permită verificarea automată de către administrațiile vamale naționale a certificatelor electronice depuse cu declarația vamală pentru care există o bază de date la nivelul UE.

Luxemburg depune proiectul de lege care implementează Directiva ATAD 2 în Parlamentul național

La 8 august a.c., Guvernul din Luxemburg a înaintat Parlamentului proiectul de lege care implementează Directiva (UE) 2017/952 a Consiliului din 29 mai 2017 de modificare a Directivei (UE) 2016/1164 în ceea ce privește tratamentul neuniform al elementelor hibride care implică țări terțe(ATAD 2). Proiectul se va aplica începând cu 1 ianuarie 2020. Proiectul de lege este acum supus procesului parlamentar anterior adoptării.

OCDE a publicat cea de-a două etapă a rapoartelor de revizuire inter pares din Procedura  de acord reciproc

La 13 august 2019, OCDE a publicat prima rundă din cea de-a doua etapă a rapoartelor de monitorizare a evaluărilor inter pares pentru BelgiaCanada,  OlandaElveția Marea Britanie  și Statele Unite. Rapoartele evaluează progresele acestor șase jurisdicții în ceea ce privește respectarea recomandărilor rezultate din rapoartele de evaluare inter pares aferente prima etapei. Rapoartele arată, în general, eforturi pozitive întreprinse de aceste țări privind introducerea sau clarificarea orientării interne, creșterea personalului autorităților competente și reducerea perioadei de timp pentru închiderea cazurilor MAP.

Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.

Sursa site CECCAR: http://ceccar.ro/ro/?p=15423

03.09.2019