Diverse


Noutăți IFAC

Federația Internațională a Contabililor (IFAC) și Consiliul pentru Standarde Internaționale de Contabilitate (IAESB) au publicat cea mai nouă știre referitoare la nevoia unui nou model de educație contabilă globală și dezvoltare profesională la data de 3 august.

Pentru mai multe informații, vă rugăm să accesați website-ul IFAC.


Buletinul de știri IFAC – 30 iulie 2018

Federația Internațională a Contabililor (IFAC) a publicat buletinul de știri la 30 iulie 2018. Acesta este structurat în trei categorii: știri despre IFAC, știri referitoare la standardele internaționale de contabilitate și noutăți legate de profesia contabilă provenite din publicații de renume din domeniul contabilității. Maniera în care tehnologia blockchain remodelează auditul fiscal și rolul cheie al profesioniștilor contabililor din sectorul public în lupta împotriva corupției sunt principalele subiecte pe agenda IFAC din luna iulie.

Mai multe detalii referitoare la noutățile IFAC le puteți regăsi pe site-ul oficial IFAC.

Federația Internațională a Contabililor (IFAC) împreună cu International Bar Association au semnat o declarație înaintea summit-ului G20 catalogând corupția drept o amenințare majoră pentru stabilitatea și creșterea economică. Intr-un interviu acordat PF International, Russell Guthrie, directorul financiar al IFAC a declarat că profesia contabilă joacă un dublu rol în lupta împotriva corupției și a fraudei atât la nivel intern în cadrul instituțiilor, cât și un rol extern prin rolul de auditori. Amir Ghandar, consilier IFAC în materie de politică și reglementare publică, prezent la summit-ul G20 a precizat că rolul managementului financiar din sectorul public în lupta împotriva corupției a fost unul dintre principalele subiecte discutate în cadrul reuniunii. Un studiu IFAC de anul trecut relevă rolul major al profesioniștilor contabili în reducerea corupției.

Articolul în întregime poate fi accesat pe site-ul oficial Public Finance International.


Buletinul de știri ETAF din 23 iulie 2018

Federația Europeană a Consilierilor Fiscali (ETAF) a publicat buletinul de știri din data de 23 iulie al cărui conținut îl găsiți alăturat:

Avizul CESE privind propunerea de impozitare a economiei digitale 

Pe 12 iulie 2018, Comitetul Economic şi Social European (CESE) a adoptat un aviz în sesiunea plenară, subliniind necesitatea de a ajunge la o soluție pentru impozitarea modelelor de afaceri digitale la nivelul OCDE. CESE a evidențiat că abordarea impozitării pe cifra de afaceri a întreprinderilor în locul utilizării impozitului pe profit și perceperea de impozite la locul vânzării mai degrabă decât acolo unde se creează valoarea (și anume taxa intermediară a CE) ar putea pune în pericol integritatea pieței unice a UE și ar putea duce la dublă impunere. Cu toate acestea, CESE a salutat demersul Comisiei referitor la inițiative fiscale digitale, lansând astfel o dezbatere internațională cu privire la impozitarea economiei digitale. Citiți mai departe.

Parlamentul european a publicat un raport privind impozitarea intermediară a serviciilor digitale

Pe 16 iulie 2018, Serviciul de Cercetare al Parlamentului European (EPRS) a publicat un briefing privind impozitarea intermediară a serviciilor digitale. Documentul evaluează situația, inclusiv poziția parlamentelor naționale care și-au trimis avizele motivate (parlamentele danez, irlandez, maltez și olandez au subliniat că propunerea nu este compatibilă cu principiul subsidiarității). Briefing-ul include și opinia diferiților actori și a mediului academic, cum ar fi Tax Justice Network, Oxfam, OCDE, Centrul de impozitare a afacerilor din cadrul Universității Oxford și Biroul Internațional de Documentare Fiscală (IBFD). Citiți mai departe.

CE intenționează să retragă propunerea privind patru soluții rapide de TVA

La 11 iulie 2018, Comisarul european pentru impozitare, Pierre Moscovici, a trimis o scrisoare președintelui Comisiei ECON a Parlamentului European, în care explică posibilitatea de retragere de către Comisie a propunerii legislative prin care se intenționează introducerea a patru soluții rapide până la înlocuirea definitivă a actualului sistem TVA. Problema este legată de includerea unei a cincea soluții, așa cum au solicitat Franța, Italia, Austria, Irlanda, Luxemburg și Letonia. Potrivit comisarului Moscovici, această soluție nu are nicio legătură cu propunerea Comisiei, pe care o denaturează. Din acest motiv, Comisia Europeană amenință cu retragerea întregii propuneri.

Comisia Europeană: Pachetul de proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor din luna iulie: principalele decizii

Prin pachetul său lunar de decizii în constatarea neîndeplinirii obligațiilor, Comisia Europeană a trimis patru avize motivate și opt scrisori de notificare formală adresate  statelor membre. Printre altele, Comisia a cerut Germaniei să își alinieze practica administrativă referitoare la normele de rambursare a TVA-ului solicitat de persoane impozabile stabilite în alt stat membru la legislația UE. Mai mult, două scrisori de înștiințare au fost trimise în Italia, Comisia cerând Italiei să pună capăt taxei regionale pe benzină pentru autovehicule și să își alinieze normele privind TVA-ul pentru prestarea de servicii legate de importul de mărfuri în conformitate cu legislația UE. În cele din urmă, Comisia cere Belgiei să își alinieze la legislația UE normele privind veniturile din economii sub formă de plăți de dobânzi către rezidenții belgieni cu conturi în Luxemburg și Austria.

Pentru mai multe informații referitoare la Federația Europeană a Consilierilor Fiscali accesați site-ul oficial ETAF.


IFAC și IBA își anunță angajamentul față de combaterea corupției înainte de întâlnirea liderilor economici globali G20

Federația Internațională a Contabililor (IFAC) și Asociația Internațională a Barourilor (IBA) și-au anunțat miercuri, 18 iulie, angajamentul comun de a-și continua eforturile de combatere a corupției prin Mandatul anticorupție al IBA și IFAC semnat înainte de întâlnirea miniștrilor de finanțe și guvernatorilor băncilor centrale G20 care va avea loc la Buenos Aires în perioada 21-22 iulie 2018.

Conform comunicatului publicat de IFAC, studiile realizate au relevat faptul că există o legătură puternică între procentul contabililor în raport cu totalul forței de muncă și obținerea unor scoruri mai favorabile în instrumentele de evaluare a corupției la nivel global, având în vedere faptul că profesia promovează adoptarea unor dispoziții referitoare la etică, educație, investigații și disciplină.

Pentru mai multe informații, vă rugăm să consultați comunicatul IFAC.


Noutăți din buletinul de știri ETAF

Federația Europeană a Consilierilor Fiscali (ETAF) a publicat cele mai noi știri la 16 iulie.

Principalele subiecte amintite sunt schimbările referitoare la TVA, precum: discuțiile ECOFIN privind propunerile de aliniere a TVA-ului pentru publicațiile fizice și electronice, raportul Corporate Europe Observatory (CEO) privitor la rolul jucat de cele patru corporații (KPMG, EY, Deloitte și PwC) în influențarea elaborării politicilor fiscale ale Uniunii Europene, lansarea auditului de către Curtea de Conturi Europeană pentru a evalua eficiența răspunsului Uniunii Europene la provocările reprezentate de comerțul electronic în ceea ce privește TVA-ul și taxele vamale, decizia Curții Europene de Justiție cu privire la scoaterea din categoria second-hand a bunurilor ce conțin materiale și pietre prețioase.

O a doua tematică abordată se referă la ajutoarele de stat. Astfel, Comisia Europeană obligă Spania să restituie ajutorul de stat acordat serviciului poștal național, Correos, iar în ceea ce privește Portugalia, Comisia a început o ancheta cu privire la scutirile de taxă pentru zona liberă Madeira.

Pentru știrile pe larg consultați site-ul oficial ETAF.


Consultare publică privind evaluarea normelor de facturare

În data de 13 iunie 2018, Comisia Europeană a lansat o consultare privind evaluarea normelor de facturare cu TVA. Scopul consultării este acela de a colecta date necesare evaluării normelor de facturare introduse prin Directiva 2010/45/UE.

În particular, datele colectate cu ajutorul acestei consultări trebuie să conducă la identificarea și cuantificarea costurilor de reglementare, beneficiilor, economiilor și simplificărilor potențiale pentru mediul de afaceri, generate de normele de facturare. O atenție sporită este acordată facturării electronice (eInvoicing), iar datele colectate au misiunea de a evalua rata de adoptare a acesteia la nivelul Uniunii Europene.

CECCAR participă la această consultare în calitate de organism profesional care reprezintă profesia contabilă în România și în calitate de membru al Federației Europene a Consilierilor Fiscali (ETAF).

ETAF este o organizație europeană ce reunește peste 230.000 profesioniști fiscali din Franța, Germania, Italia și Belgia și, începând din acest an, și din România, al cărei rol principal și misiune sunt de a reprezenta profesia la nivel european. ETAF este un partener de discuție de încredere al decidenților politici europeni în promovarea unei bune legislații în domeniu.

Pentru cristalizarea punctului de vedere al CECCAR, vă punem la dispoziție documentul tradus în limba română, având rugămintea să-l studiați și să ne transmiteți feedback-ul dumneavoastră prin completarea formularului pe adresa de e-mail legislatie@ceccaro.ropână luni, 6 august a.c.


Accountancy Europe, despre importanța rolului profesioniștilor contabili în domeniul fiscal

Profesionistul contabil joacă un rol important în domeniul fiscal, rol evidențiat și de unele documente publicate de Accountancy Europe. Primul dintre acestea, Profesia contabilă și fiscalitatea: abordarea corectă (2015) – explică, pe larg, rolul profesiei contabile în sistemele fiscale, subliniind poziția ideală a contabilului pentru a trata cu contribuabilii, autoritățile fiscale și organele de reglementare într-un mediu fiscal în continuă schimbare.

Cel de-al doilea document, sub formă de întrebări și răspunsuri, intitulat Rolul profesioniștilor contabili în domeniul fiscala fost publicat de Accountancy Europe anul trecut și se concentrează pe clarificarea rolului profesioniștilor contabili în consilierea contribuabililor și a autorităților fiscale, pe stabilirea principiilor fundamentale pe care profesioniștii contabili trebuie să le respecte atunci când oferă consultanță fiscală și pe analizarea modului în care tehnologia modifică viitorul impozitării și ce înseamnă acest lucru pentru rolul contabililor.

CECCAR vă pune la dispoziție traducerea documentelor în limba română, în scop informativ.


Întâlnirea comitetului TAX3, acordarea de facilități fiscale în Luxemburg, sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată – principalele teme ale newsletter-ului ETAF

The European Tax Adviser Federation (ETAF) a publicat newsletter-ul săptămânal. Principalele subiecte ale săptămânii 18-22 iunie 2018 au fost:

Pe 21 iunie, comitetul TAX3 din Parlamentul European s-a reunit într-o audiere publică cu titlul „Lecțiile învățate din Paradise Papers”. Petr Ježek (ALDE), președintele comitetului TAX3 împreună cu Achim Pross (OECD), Juliette Garside (The Guardian) și Lucía Rossel Flores (COFFERS) au discutat despre eforturile UE și OCDE de a dezvolta reglementări pentru combaterea și prevenirea fraudelor fiscale și posibila aplicare a unui nou regulament UE pentru protejarea denunțătorilor. Din partea mediului privat, Patricia Johnson (Nike) și Irene Yates (McDonald’s) au prezentat structurile fiscale internaționale adoptate de cele două multinaționale.

Click aici pentru știrea integrală.

Pe 20 iunie 2018, comisarul european Margrethe Vestager a declarat că „Luxemburg a acordat beneficii fiscale ilegale companiei Engie” prin intermediul unor decizii fiscale care au favorizat scăderea impozitului pe profit al companiei.

Click aici pentru știrea integrală.

Consiliul Uniunii Europene a aprobat în data de 22 iunie 2018 o directivă cu privire la sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, în ceea ce privește obligația de respectare a cotei standard minime la 15%, reducând astfel riscul denaturării concurenței. De asemenea, s-a ajuns la un acord privind cooperarea administrativă în vederea adoptării unui regulament pentru prevenirea fraudei în materie de TVA, avizat favorabil de Parlamentul European. În plus, un acord cu Norvegia a fost aprobat cu scopul de a intensifica cooperarea în prevenirea fraudei în materie de TVA.

Click aici pentru știrea integrală.

Mai multe detalii sunt disponibile accesând linkul de mai jos:

https://www.etaf.tax/index.php/newsarea/82-weekly-tax-news-25-june-2018

 


Document consultativ lansat de CE: cadrul general al UE privind raportarea publică de către companii este adecvat scopului?

Comisia Europeană a lansat, recent, un document consultativ intitulat Evaluarea gradului de adecvare a cadrului general al UE pentru raportarea publică de către companii.

Această consultare urmărește să obțină opiniile părților interesate cu privire la măsura în care cadrul general al UE pentru raportarea publică de către companii este adecvat scopului.

Având în vedere importanța subiectului pentru CECCAR – în calitate de organism profesional care reprezintă profesia contabilă din România, vă punem la dispoziție documentul tradus în limba română (accesați documentul).

Pentru cristalizarea punctului de vedere pe care CECCAR urmează să îl înainteze Comisiei Europene, vă rugăm să studiați textul și să ne transmiteți feedbackul dumneavoastră prin completarea formularului în format editabil pe adresa de e-mail legislatie@ceccaro.ro până vineri, 6 iulie, ora 16.00.


Modificările aduse Directivei 2011/16/UE, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Modificările aduse Directivei 2011/16/UE au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 5 iunie a.c.

Așa cum se cunoaște, Directiva are ca obiectiv principal consolidarea transparenței fiscale și combaterea evaziunii fiscale la nivelul statelor membre UE.

Noile dispoziții de raportare vor intra în vigoare începând cu data de 1 iulie 2020 și prevăd obligația intermediarilor fiscali – contabili, consilieri fiscali, consultanți, bănci, avocați – care furnizează clienților lor scheme financiare transfrontaliere complexe ce pot ajuta la sustragerea de la plata impozitelor de a raporta aceste structuri autorităților fiscale din țara lor.

Reamintim că anul trecut Comisia Europeană a propus noi reguli stricte în materie de transparență, aplicabile intermediarilor în domeniul fiscal. Acestea au venit în contextul cunoscutelor scurgeri de informații, precum Panama Papers și Paradise Papers, care au scos la lumină modul în care anumiți intermediari, care concep și promovează sisteme de planificare fiscală pentru clienții lor, acordă în mod activ asistență companiilor și persoanelor fizice în scopul sustragerii de la plata impozitelor, de regulă prin intermediul unor sisteme transfrontaliere complexe.

Statele membre au ca termen data de 31 decembrie 2019 pentru a transpune directiva în acte cu putere de lege și norme administrative naționale, iar noile cerințe de raportare se vor aplica, aşa cum am menţionat mai sus, începând cu 1 iulie 2020.

Statele membre vor avea obligația de a face schimb de informații o dată la trei luni, în termen de o lună de la sfârșitul trimestrului în care au fost depuse informațiile. Astfel, primul schimb automat de informații va fi finalizat până la 31 octombrie 2020.


DECIZIA nr 200 din 14 decembrie 2015 ref. date personale


Trei luni până la punerea în aplicare a noilor norme privind protecția datelor cu caracter personal


Noutăţi legislative noiembrie – decembrie 2017

ORDIN Nr. 3780 din 22 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3769 din 22 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3726 din 19 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3725 din 19 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3567 din 13 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3501 din 5 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3480 din 4 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3391 din 27 noiembrie 2017

ORDIN Nr. 3357 din 23 noiembrie 2017

ORDIN Nr. 3312 din 20 noiembrie 2017

ORDIN Nr. 3300 din 16 noiembrie 2017

ORDIN Nr. 3289 din 16 noiembrie 2017

ORDIN Nr. 3254 din 19 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3247-1179 din 19 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3004 din 16 noiembrie 2017

LEGE Nr. 275 din 27 decembrie 2017

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ Nr. 113 din 28 decembrie 2017

ORDIN Nr. 7166 din 18 decembrie 2017

ORDIN Nr. 4160 din 28 decembrie 2017

ORDIN Nr. 4156 din 28 decembrie 2017

ORDIN Nr. 4140 din 27 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3781 din 22 decembrie 2017


ANAF va modifica, din oficiu, vectorul fiscal al angajatorilor.

ANAF va modifica, din oficiu, vectorul fiscal al angajatorilor, pentru a avea acces la informare vă rugam sa apasați aici.

Decretul privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA

S-a semnat decretul privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA.

http://www.presidency.ro/…/decret-semnat-de-presedintele-ro…

Forma transmisă spre promulgare – click aici


Noutăţi legislative octombrie-noiembrie 2017

ORDIN Nr. 3049 din 24 octombrie 2017

ORDIN Nr. 3076 din 27 octombrie 2017

ORDIN Nr. 3077 din 27 octombrie 2017

ORDIN Nr. 3159 din 1 noiembrie 2017.doc

ORDONANTA DE URGENTA Nr. 79 din 8 noiembrie 2017

HOTARARE Nr. 804 din 8 noiembrie 2017

ORDIN Nr. 2950 din 13 octombrie 2017

LEGE Nr. 209 din 3 noiembrie 2017

DECIZIE Nr. 422 din 29 mai 2017

ORDIN Nr. 2949 din 13 octombrie 2017

ORDIN Nr. 2932 din 10 octombrie 2017

ORDIN Nr. 2935 din 11 octombrie 2017

ORDIN Nr. 2899 din 4 octombrie 2017

ORDIN Nr. 2927 din 10 octombrie 2017

ORDIN Nr. 2482 din 27 septembrie 2017

LEGE Nr. 196 din 29 septembrie 2017

ORDIN Nr. 2779 din 28 septembrie 2017

ORDIN Nr. 2743 din 21 septembrie 2017

ORDIN Nr. 2856 din 2 octombrie 2017

ORDIN Nr. 2853 din 29 septembrie 2017

 


Material prezentat  în cadrul întâlnirii de lucru din data de joi, 21 septembrie 2017, organizată de Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Buzău  pe tema „Sistemul de plată defalcată a TVA”

Prezentare plata defalcata TVA sept. 2017


Noutăţi legislative – august-septembrie 2017

ORDIN Nr. 2326 din 2 august 2017

ORDONANŢĂ Nr. 30 din 30 august 2017

ORDIN Nr. 2326-2855 din 29 august 2017

ORDIN Nr. 2376 din 6 septembrie 2017

ORDONANŢĂ Nr. 25 – rectificare din 30 august 2017

ORDIN Nr. 2399 din 10 august 2017

ORDONANŢĂ Nr. 25 din 30 august 2017

ORDONANŢĂ Nr. 23 din 30 august 2017

ORDIN Nr. 1016-3824 din 18 iulie 2017

ORDONANŢĂ Nr. 20 din 30 august 2017

ORDIN Nr. 2331 din 30 august 2017

ORDIN Nr. 1024-1582-934 din 20 iulie 2017

ORDIN Nr. 2343 din 31 august 2017

ORDIN Nr. 2372 din 9 august 2017

Noutăţi legislative – iulie 2017

ORDONANŢĂ Nr. 4 din 20 iulie 2017

LEGE Nr. 177 din 18 iulie 2017

ORDIN Nr. 1964 din 30 iunie 2017


Act normativ de modificare și completare a Codului fiscal, adoptat de Camera Deputaților

În ședința Camerei Deputaților de marți, 20 iunie a.c., a fost adoptat proiectul de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2017 pentru  modificarea și  completarea Legii  nr. 227/2015  privind Codul fiscal.

Setul de măsuri astfel introduse vizează susținerea mediului de afaceri, prin încurajarea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor, precum și prin stimularea activității de inovare, cercetare și dezvoltare.

Actul normativ urmează să fie înaintat spre promulgare președintelui României. Forma adoptată în ședința din 20 iunie poate fi consultată aici.


Model de prospect simplificat pentru IMM-uri

În mai 2016, Accountancy Europe a publicat un document denumit Prospect simplificat pentru IMM-uri, elaborat în colaborare cu două grupuri de firme de contabilitate: Grupul European de Contact (ECG) și Grupul European al Rețelelor și Asociațiilor Internaționale de Contabilitate (EGIAN). Documentul prezenta principii și orientări pentru un regim proporţional al prospectelor pentru IMM-uri, acestea devenind mai scurte, mai simple și mai puțin costisitoare.

Actualul model de prospect este rezultatul aplicării propunerilor din documentul publicat în mai 2016 asupra prospectului inițial al unei companii suedeze, Gränges. Conform Accountancy Europe: „Rezultatul reprezintă mai puțin de 30% din volumul prospectului inițial, este mai punctual și răspunde exigențelor investitorilor și ale întreprinderilor. Acest lucru demonstrează că recomandările noastre îi pot ajuta pe cei responsabili de politici să simplifice prospectele pentru întreprinderile mici și mijlocii.”

Prospectul-model este structurat în opt capitole și anume:

Compania și modelul ei de afaceri

O privire asupra principalelor caracteristici-cheie ale pieței

Explicație a strategiei de afaceri

Identificarea principalilor factori de risc specifici companiei

Structura de guvernanță și de acționariat

Prezentare generală a performanței

Opinia conducerii asupra tendințelor de pe piață și prognozele companiei

Justificarea ofertei și utilizarea beneficiilor obținute.

 

Publicația completă este disponibilă pe website-ul Accountancy Europe.