Diverse


Buletinul de știri ETAF din 15 octombrie: Lista neagră a paradisurilor fiscale ar putea include în viitor și state membre UE; Consiliul adoptă reguli mai aspre împotriva spălării banilor

European Tax Adviser Federation (ETAF) a publicat buletinul de știri din 15 octombrie. Subiectele discutate în această săptămână includ:

Consiliul adoptă reguli mai aspre împotriva spălării banilor

În data de 11 octombrie a.c., Consiliul a adoptat o nouă directivă împotriva spălării banilor, care introduce noi prevederi de drept penal pentru a perturba și bloca accesul infractorilor la resurse financiare, inclusiv cele utilizate pentru finanțarea activităților teroriste. Noua directivă completează Directiva privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului, care a fost adoptată oficial în mai 2018.

Noile prevederi vizează:

    • stabilirea unor norme minime pentru definirea infracțiunilor și a sancțiunilor legate de spălarea banilor. Activitățile de spălare a banilor se vor sancționa cu o pedeapsă maximă cu închisoarea de 4 ani, iar judecătorii pot impune sancțiuni și măsuri suplimentare;

 

    • posibilitatea de a trage la răspundere entitățile juridice pentru anumite activități de spălare a banilor, acestea fiind pasibile de o serie de sancțiuni;

 

  • înlăturarea obstacolelor din calea cooperării judiciare și polițienești transfrontaliere, prin introducerea de dispoziții comune care urmăresc perfecționarea investigațiilor.

Accesați comunicatul de presă al Consiliului

Lista neagră a paradisurilor fiscale ar putea include în viitor și state membre UE

Uniunea Europeană ia în considerare evaluarea propriilor state membre pentru a determina dacă acestea ar trebui incluse în lista neagră a paradisurilor fiscale, în prezent limitată la state din afara UE. Președinta Grupului pentru codul de conduită privind impozitarea întreprinderilor, Fabrizia Lapecorella, a declarat, în cadrul unei întâlniri din data de 10 octombrie cu membrii comitetului special TAX 3 al Parlamentului European, că se discută evaluarea statelor membre UE pe baza acelorași criterii ca în cazul statelor non-membre UE.

Mai multe informații

Pentru a consulta newsletter-ul complet, vă rugăm să accesați site-ul ETAF.


Noi luări de poziție cu privire la impozitarea economiei digitale

Marți, 9 octombrie a.c., deputații din Comisia ECON din Parlamentul European au prezentat două rapoarte preliminare referitoare la impozitarea economiei digitale.

Deputatul european Dariusz Rosati (PPE, Polonia), raportorul propunerii de impozitare corporativă a prezenței digitale semnificative, numită și soluția globală, sprijină abordarea adoptată de Comisie care poate servi drept bază la nivel internațional. Raportul nu aduce modificări substanțiale propunerii, dar Rosati a subliniat necesitatea de a clarifica unele dintre definițiile incluse în propunere și crearea unui mecanism care să verifice dacă directiva va fi aplicată în mod corespunzător în toate statele membre.

Pe de altă parte, europarlamentarul Paul Tang (S&D, Olanda), raportorul propunerii de impozitare a economiei digitale, numită și impozitare interimară, a subliniat că necesitatea de acțiune a Uniunii Europene este motivată de absența unor condiții de concurență echitabile între companiile tradiționale și cele digitale. Paul Tang consideră că urgența legiferării în domeniu la nivel european este legată de posibila fragmentare a unei decizii prin acțiunea unilaterală întreprinsă la nivelul statelor membre. În același timp, raportul acestuia recomandă o creștere a ratei de impozitare de la 3% la 5% și o lărgire a domeniului de aplicare pentru a acoperi conținutul video, audio și text ce utilizează interfețe digitale, precum și vânzarea de bunuri și servicii prin platformele de comerț online. În final, deputatul european este de acord cu introducerea clauzei de caducitate propusă de Franța și sugerează introducerea unui mecanism de audit de către Comisie în eventualitatea în care contribuabilul este pasibil de plata taxei pe valoarea adăugată în statele membre.

Termenul-limită pentru amendamentele propuse este 16 octombrie a.c., în timp ce votul în Comisia ECON va avea loc la data de 3 decembrie, urmat de votul în plen în ianuarie 2019.

De asemenea, la nivelul Consiliului Uniunii Europene, mai multe voci afirmă că o decizie cu privire la impozitarea economiei digitale va fi luată până la sfârșitul anului.

Miniștrii de finanțe din Grupul de la Vișegrad (Ungaria, Polonia, Republica Cehă și Slovacia) au semnat o declarație comună cu privire la adoptarea Directivei referitoare la impozitarea economiei digitale cât mai repede posibil, afirmând, în același timp, că adoptarea soluțiilor pe termen lung rămâne soluția ultimă.

În același timp, ministrul francez al economiei, Bruno Le Maire, a declarat, în timpul deplasării sale în Slovacia, că a ajuns la un acord cu omologul său german, Olaf Scholz, referitor la impozitarea economiei digitale și introducerea unei clauze de caducitate, decizii ce urmează a fi luate până la finalul anului.

Mai multe detalii pe site-ul Parlamentului European.


Principalele subiecte din buletinul de știri ETAF din 8 octombrie: Parlamentul European aprobă cea mai mare parte a reformei sistemului TVA propusă de Comisie. Susținerea ICRICT pentru propunerea Comisiei Europene de impozitare corporativă

European Tax Adviser Federation (ETAF) a publicat buletinul de știri din 8 octombrie. Principalele subiecte din această săptămână sunt:

Parlamentul European aprobă propunerile Comisiei cu privire la TVA

În cadrul sesiunii plenare a Parlamentului European de la Strasbourg din 3 octombrie a.c., eurodeputații au adoptat trei rapoarte preliminare referitoare la sistemul TVA. Raportul lui Jeppe Kofod (S&D, Danemarca) cu privire la armonizarea și simplificarea anumitor reguli, printre care și instituirea unui mecanism de soluționare a litigiilor în materie de TVA, până la cel târziu 1 iunie 2020, a fost adoptat cu o largă majoritate. De asemenea, o largă majoritate a adoptat raportul eurodeputatului Tibor Szanyi (S&D, Ungaria), al cărui scop este stabilirea unui sistem clar cu privire la taxa pe valoare adăugată, propunând o limită inferioară de 15% și o limită superioară de 25%. Nu în ultimul rând, Parlamentul European a adoptat raportul eurodeputatei Sirpa Pietikäinen (PPE, Finlanda) privind mecanismul opțional de taxare inversă și mecanismul de avertizare timpurie pentru a semnala frauda în materie de TVA.

Citiți continuarea pe site-ul Parlamentului European

Susținerea ICRICT referitoare la baza comună de impozitare corporativă (CCCTB)

La 1 octombrie 2018, Independent Commission for the Reform of International Corporate Taxation (ICRICT) a adresat o scrisoare Președintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, pentru a reitera sprijinul deplin cu privire la propunerea Comisiei referitoare la baza comună de impozitare corporativă consolidată (CCCTB). Scrisoarea, semnată printre alții și de către celebrii economiști Stiglitz și Piketty, dar și de către eurodeputata Eva Joly, subliniază că CCCTB este „cea mai eficientă modalitate de abordare a strategiilor de evaziune fiscală utilizând prețurile de transfer”.

În plus, scrisoarea subliniază întregul sprijin acordat eforturilor Comisiei în vederea impozitării economiei digitale, sugerând că „o bază comună de impozitare consolidată a corporațiilor, care include factorul digital în scopul impozitării și repartizării adecvate a profiturilor corporațiilor, este cea mai bună cale de urmat”.

Textul integral al scrisorii ICRICT

Pentru consultarea newsletter-ului complet, vă rugăm să accesați site-ul ETAF.


Propunerile de directive adoptate de cel mai recent Consiliu ECOFIN

Patru soluții rapide pe termen scurt la normele actuale de TVA, discutate de ECOFIN

Pe 2 octombrie a.c., Formațiunea Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN) a Consiliului Uniunii Europene a convenit asupra următoarelor aspecte:

Consiliul a adoptat patru „soluții rapide” prezentate inițial de Comisie privind normele actuale de TVA la nivelul Uniunii Europene:

  • stocurile „call-off”: Propunerile prevăd un tratament simplificat și uniform pentru acordurile privind stocurile de tip „call-off”, în cazul în care un furnizor transferă stocuri aflate la dispoziția unui achizitor cunoscut într-un alt stat membru;
  • numărul de identificare a TVA: Pentru a beneficia de o scutire de TVA pentru livrarea intracomunitară de bunuri, numărul de identificare a clientului va deveni o condiție suplimentară;
  • operațiunile în lanț: În vederea creșterii certitudinii juridice în stabilirea TVA pentru operațiunile în lanț, propunerile stabilesc criterii uniforme;
  • dovada furnizării în interiorul UE: Se propune un cadru comun de reglementare pentru dovezile de documentare necesare pentru a solicita o scutire de TVA pentru livrările intracomunitare.

Consiliul va adopta directiva după emiterea avizului de către Parlamentul European.

Accesați textul integral al propunerii de directivă.

Adoptarea unui mecanism generalizat de „taxare inversă” pentru a preveni mai bine frauda

De asemenea, o altă propunere de directivă va permite statelor membre care sunt cel mai grav afectate de frauda TVA să aplice temporar o inversare generalizată a datoriei TVA. Acest așa-numit mecanism generalizat de „taxare inversă” implică transferarea răspunderii pentru plățile TVA de la furnizor către client. Comisia a emis propunerea în decembrie 2016 la cererea statelor membre afectate în mod special de frauda TVA. Se așteaptă ca directiva să fie adoptată fără discuții ulterioare, după ce Parlamentul European își va da avizul.

Accesați textul integral al propunerii de directivă.

În ceea ce privește poziția României referitoare la mecanismul generalizat de taxare inversă a TVA, ministrul de Finanțe, Eugen Teodorovici, prezent la ședința ECOFIN, a subliniat faptul că România va susține inițial un proiect-pilot al mecanismului generalizat de taxare inversă cu extinderea ulterioară și către alte entități.

Accesați site-ul MFP pentru a vizualiza declarația integrală a ministrului finanțelor publice.

Reduceri de TVA pentru publicațiile electronice

O altă propunere de directivă adoptată de Consiliu a convenit asupra unei propuneri care permite statelor membre să aplice cote reduse, foarte reduse sau cote zero de TVA pentru publicațiile electronice, aliniind astfel normele în materie de TVA pentru publicațiile electronice cu cele pentru publicațiile pe suport fizic. Directiva va fi adoptată fără discuții ulterioare odată ce textul va fi finalizat în toate limbile oficiale ale Uniunii Europene.

Accesați textul integral al propunerii de directivă.

Consiliul adoptă măsuri de îmbunătățire a cooperării administrative pentru a preveni frauda în materie de TVA

Regulamentul abordează cele mai răspândite forme de fraudă transfrontalieră, prin îmbunătățirea modului în care administrațiile fiscale cooperează atât între ele, cât și cu alte organe de aplicare a legii. Regulamentul va intra în vigoare la douăzeci de zile de la data publicării sale în Jurnalul Oficial, iar majoritatea dispozițiilor sale se vor aplica de la 1 ianuarie 2020.

Accesați textul integral al Regulamentului.

Pentru mai multe informații, vă rugăm accesați site-ul ECOFIN.


Buletinul de știri ETAF din 1 octombrie: diferențele de încasare a TVA, politica fiscală a Marii Britanii după Brexit și „lista neagră” a Uniunii Europene, criticată de Tax Justice Network

Principalele subiecte ale Buletinului ETAF din această săptămână sunt:

Încasările din TVA: 150 miliarde de euro pierdute în 2016

Comisia Europeană a publicat pe 21 septembrie, un comunicat de presă potrivit căruia țările UE au pierdut 147 de miliarde de euro din încasările provenite din TVA în 2016. Încasările de TVA arată diferența dintre veniturile din TVA preconizate și veniturile colectate. Conform comisarului pentru afaceri economice și financiare, impozitare și vamă, Pierre Moscovici, îmbunătățirile întreprinse de statele membre trebuie să fie recunoscute, însă „o pierdere de 150 de miliarde de euro pe an din bugetele naționale rămâne inacceptabilă”. Încasările din TVA au scăzut cu 10,5 miliarde de euro față de 2015, dar au crescut în șase state membre precum: România, Regatul Unit, Irlanda, Estonia și Franța. Comisarul Moscovici a subliniat, de asemenea, necesitatea de a adopta o reformă în materie de TVA propusă de Comisia Europeană pentru a obține o îmbunătățire substanțială și pentru a ajunge la un sistem definitiv de TVA înainte de alegerile pentru Parlamentul European din 2019.

Citiți continuarea pe site-ul Parlamentului European

Audiere în Comitetul TAX3 cu privire la riscurile în materie de politică fiscală asociate Brexitului

Pe 26 septembrie, Comitetul TAX3 a organizat o audiere cu privire la riscurile în politica fiscală asociate Brexitului. Margaret Hodge, membră a Parlamentului din Regatul Unit a subliniat importanța transparenței, în special după cazul Panama papers și scandalurile ulterioare. Mai mult, aceasta a subliniat riscul referitor la Brexit pentru Marea Britanie, și anume acela de a adopta un sistem fiscal cu impozitare redusă, așa cum a sugerat deja prim – ministrul Theresa May, în cursul săptămânii trecute.

Tove Ryding, Policy and advocacy manager la EURODAD, a evidențiat riscul ca Marea Britanie să devină un paradis fiscal. De asemenea, aceasta a subliniat necesitatea adoptării unui sistem de impozitare comun la nivel global pentru țările în curs de dezvoltare, sumele pierdute din cauza evitării impozitării în aceste țări fiind de trei ori mai mari decât sumele investite pentru ajutorarea acestora.

Cel de-al doilea panel a tratat problema tratatelor fiscale bilaterale, cu referire în special la tratatele între Uniunea Europeană și țările în curs de dezvoltare. Sandra Gallina, director adjunct al DG TRADE, Hannah Brejnholt Tranberg, reprezentant Action Aid și Eric Mensah, din partea Organizației Națiunilor Unite, au comentat riscul ca tratatele fiscale bilaterale să genereze evaziune fiscală în țările în curs de dezvoltare și fluxuri financiare ilicite din și către aceste țări. Referindu-se la experiența sa în ceea ce privește tratatele bilaterale între Ghana și statele membre ale UE, Eric Mensah a comentat că „aceste tratate nu au abordat în mod adecvat această problemă în cazul evaziunii fiscale și, eventual, au facilitat spălarea banilor în unele cazuri.” Acest comentariu a fost susținut de doamna Tranberg, care a subliniat că o analiză a tratatelor fiscale ar trebui efectuată de către Comisia Europeană pentru a favoriza o renegociere a tratatelor, eliminând efectele colaterale.

Citiți raportul integral

„Lista neagră” a Uniunii Europene, criticată de Tax Justice Network

Tax Justice Network (TJN) a publicat un raport critic cu privire la lista neagră a Uniunii Europene referitoare la jurisdicțiile necooperante în materie fiscală. În acest raport, TJN subliniază că aceste jurisdicții necooperante reprezintă numai 1% din secretele financiare ce le permit companiilor să faciliteze fluxuri financiare ilegale în interiorul Uniunii Europene. Conform acestui raport, bazat pe Financial Secrecy Index dezvoltat de către TJN în 2009, cel mai mare beneficiar al secretului fiscal în interiorul Uniunii Europene sunt Statele Unite, urmate de Olanda, Luxemburg, Germania și Franța.

Citiți raportul integral

Mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul ETAF.


Buletinul de știri ETAF din 10 septembrie

European Tax Adviser Federation (ETAF) a publicat buletinul de știri din data de 10 septembrie. Principalele subiecte abordate sunt:

Franța reafirmă susținerea Germaniei cu privire la impozitarea economiei digitale

Pe 6 septembrie 2018, ministrul francez de finanțe, Bruno Le Maire, a reiterat susținerea Berlinului referitor la propunerea Comisiei cu privire la impozitarea giganților digitali. În ciuda unor controverse apărute în presa germană, Germania pare să fie de acord cu principiul propunerii, însă consensul este greu de obținut pe fondul unor dezbateri interne. Susținerea propunerii de către Germania este crucială pentru Franța deoarece, la ora actuală, poziția celorlalte state membre evoluează. În acest moment, doar Irlanda își menține opoziția de principiu, în timp ce celelalte state membre iau în calcul și alți parametri, cu toate că majoritatea dorește adoptarea unei poziții unitare la nivel internațional. Declarația ministrului francez a avut loc înaintea ședinței informale a miniștrilor de finanțe din Uniunea Europeană din 7-8 septembrie.

Cazul Engie: Luxemburgul va ataca decizia Comisiei Europene

Într-un comunicat de presă datând din 31 august, guvernul luxemburghez și-a afirmat decizia de a face apel la Tribunalul Uniunii Europene cu privire la decizia Comisiei Europene împotriva deciziei de recuperare de către Luxemburg a 120 milioane de euro din partea grupul Engie. Decizia din 20 iunie 2018 a hotărât că deciziile fiscale emise de Luxemburg cu privire la cele două structuri de finanțare intragrup oferă grupului Engie un tratament fiscal preferențial ce nu reflectă realitatea economică și care duce la un avantaj competitiv în Luxemburg, incompatibil cu normele UE privind ajutoarele de stat. Comisia a estimat că grupul Engie a reușit să evite impozitarea în cazul a 99% din profiturile realizate de cele două entități (Engie LNG Supply and Engie Treasury Management). Citiți mai departe.

Raportul OECD evidențiază o tendință de reducere a impozitului pe profit pentru societățile comerciale

În data de 5 septembrie 2018, OECD a publicat un raport cu privire la reformele fiscale din 38 de state analizate. Potrivit acestui raport, Franța, Letonia, Argentina și Statele Unite au întreprins reforme fiscale majore cu precădere în sfera încurajării investițiilor. Acest raport subliniază o tendință de reducere a impozitul pe profit, măsură determinată de reforme semnificative într-un număr de țări mari, cu rate de impozitare ale societăților comerciale ridicate în mod tradițional. Mai mult, raportul subliniază că impozitarea economiei digitale a devenit o prioritate pentru mai multe economii, dar că disparitățile de opinii între țări au împiedicat adoptarea unei abordări comune, ce ar putea duce la introducerea unor măsuri eterogene, creând complexitate și incertitudine. Citiți mai departe.

Pentru consultarea newsletter-ului complet, vă rugăm să accesați site-ul ETAF.


Noutăți IFAC

Federația Internațională a Contabililor (IFAC) și Consiliul pentru Standarde Internaționale de Contabilitate (IAESB) au publicat cea mai nouă știre referitoare la nevoia unui nou model de educație contabilă globală și dezvoltare profesională la data de 3 august.

Pentru mai multe informații, vă rugăm să accesați website-ul IFAC.


Buletinul de știri IFAC – 30 iulie 2018

Federația Internațională a Contabililor (IFAC) a publicat buletinul de știri la 30 iulie 2018. Acesta este structurat în trei categorii: știri despre IFAC, știri referitoare la standardele internaționale de contabilitate și noutăți legate de profesia contabilă provenite din publicații de renume din domeniul contabilității. Maniera în care tehnologia blockchain remodelează auditul fiscal și rolul cheie al profesioniștilor contabililor din sectorul public în lupta împotriva corupției sunt principalele subiecte pe agenda IFAC din luna iulie.

Mai multe detalii referitoare la noutățile IFAC le puteți regăsi pe site-ul oficial IFAC.

Federația Internațională a Contabililor (IFAC) împreună cu International Bar Association au semnat o declarație înaintea summit-ului G20 catalogând corupția drept o amenințare majoră pentru stabilitatea și creșterea economică. Intr-un interviu acordat PF International, Russell Guthrie, directorul financiar al IFAC a declarat că profesia contabilă joacă un dublu rol în lupta împotriva corupției și a fraudei atât la nivel intern în cadrul instituțiilor, cât și un rol extern prin rolul de auditori. Amir Ghandar, consilier IFAC în materie de politică și reglementare publică, prezent la summit-ul G20 a precizat că rolul managementului financiar din sectorul public în lupta împotriva corupției a fost unul dintre principalele subiecte discutate în cadrul reuniunii. Un studiu IFAC de anul trecut relevă rolul major al profesioniștilor contabili în reducerea corupției.

Articolul în întregime poate fi accesat pe site-ul oficial Public Finance International.


Buletinul de știri ETAF din 23 iulie 2018

Federația Europeană a Consilierilor Fiscali (ETAF) a publicat buletinul de știri din data de 23 iulie al cărui conținut îl găsiți alăturat:

Avizul CESE privind propunerea de impozitare a economiei digitale 

Pe 12 iulie 2018, Comitetul Economic şi Social European (CESE) a adoptat un aviz în sesiunea plenară, subliniind necesitatea de a ajunge la o soluție pentru impozitarea modelelor de afaceri digitale la nivelul OCDE. CESE a evidențiat că abordarea impozitării pe cifra de afaceri a întreprinderilor în locul utilizării impozitului pe profit și perceperea de impozite la locul vânzării mai degrabă decât acolo unde se creează valoarea (și anume taxa intermediară a CE) ar putea pune în pericol integritatea pieței unice a UE și ar putea duce la dublă impunere. Cu toate acestea, CESE a salutat demersul Comisiei referitor la inițiative fiscale digitale, lansând astfel o dezbatere internațională cu privire la impozitarea economiei digitale. Citiți mai departe.

Parlamentul european a publicat un raport privind impozitarea intermediară a serviciilor digitale

Pe 16 iulie 2018, Serviciul de Cercetare al Parlamentului European (EPRS) a publicat un briefing privind impozitarea intermediară a serviciilor digitale. Documentul evaluează situația, inclusiv poziția parlamentelor naționale care și-au trimis avizele motivate (parlamentele danez, irlandez, maltez și olandez au subliniat că propunerea nu este compatibilă cu principiul subsidiarității). Briefing-ul include și opinia diferiților actori și a mediului academic, cum ar fi Tax Justice Network, Oxfam, OCDE, Centrul de impozitare a afacerilor din cadrul Universității Oxford și Biroul Internațional de Documentare Fiscală (IBFD). Citiți mai departe.

CE intenționează să retragă propunerea privind patru soluții rapide de TVA

La 11 iulie 2018, Comisarul european pentru impozitare, Pierre Moscovici, a trimis o scrisoare președintelui Comisiei ECON a Parlamentului European, în care explică posibilitatea de retragere de către Comisie a propunerii legislative prin care se intenționează introducerea a patru soluții rapide până la înlocuirea definitivă a actualului sistem TVA. Problema este legată de includerea unei a cincea soluții, așa cum au solicitat Franța, Italia, Austria, Irlanda, Luxemburg și Letonia. Potrivit comisarului Moscovici, această soluție nu are nicio legătură cu propunerea Comisiei, pe care o denaturează. Din acest motiv, Comisia Europeană amenință cu retragerea întregii propuneri.

Comisia Europeană: Pachetul de proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor din luna iulie: principalele decizii

Prin pachetul său lunar de decizii în constatarea neîndeplinirii obligațiilor, Comisia Europeană a trimis patru avize motivate și opt scrisori de notificare formală adresate  statelor membre. Printre altele, Comisia a cerut Germaniei să își alinieze practica administrativă referitoare la normele de rambursare a TVA-ului solicitat de persoane impozabile stabilite în alt stat membru la legislația UE. Mai mult, două scrisori de înștiințare au fost trimise în Italia, Comisia cerând Italiei să pună capăt taxei regionale pe benzină pentru autovehicule și să își alinieze normele privind TVA-ul pentru prestarea de servicii legate de importul de mărfuri în conformitate cu legislația UE. În cele din urmă, Comisia cere Belgiei să își alinieze la legislația UE normele privind veniturile din economii sub formă de plăți de dobânzi către rezidenții belgieni cu conturi în Luxemburg și Austria.

Pentru mai multe informații referitoare la Federația Europeană a Consilierilor Fiscali accesați site-ul oficial ETAF.


IFAC și IBA își anunță angajamentul față de combaterea corupției înainte de întâlnirea liderilor economici globali G20

Federația Internațională a Contabililor (IFAC) și Asociația Internațională a Barourilor (IBA) și-au anunțat miercuri, 18 iulie, angajamentul comun de a-și continua eforturile de combatere a corupției prin Mandatul anticorupție al IBA și IFAC semnat înainte de întâlnirea miniștrilor de finanțe și guvernatorilor băncilor centrale G20 care va avea loc la Buenos Aires în perioada 21-22 iulie 2018.

Conform comunicatului publicat de IFAC, studiile realizate au relevat faptul că există o legătură puternică între procentul contabililor în raport cu totalul forței de muncă și obținerea unor scoruri mai favorabile în instrumentele de evaluare a corupției la nivel global, având în vedere faptul că profesia promovează adoptarea unor dispoziții referitoare la etică, educație, investigații și disciplină.

Pentru mai multe informații, vă rugăm să consultați comunicatul IFAC.


Noutăți din buletinul de știri ETAF

Federația Europeană a Consilierilor Fiscali (ETAF) a publicat cele mai noi știri la 16 iulie.

Principalele subiecte amintite sunt schimbările referitoare la TVA, precum: discuțiile ECOFIN privind propunerile de aliniere a TVA-ului pentru publicațiile fizice și electronice, raportul Corporate Europe Observatory (CEO) privitor la rolul jucat de cele patru corporații (KPMG, EY, Deloitte și PwC) în influențarea elaborării politicilor fiscale ale Uniunii Europene, lansarea auditului de către Curtea de Conturi Europeană pentru a evalua eficiența răspunsului Uniunii Europene la provocările reprezentate de comerțul electronic în ceea ce privește TVA-ul și taxele vamale, decizia Curții Europene de Justiție cu privire la scoaterea din categoria second-hand a bunurilor ce conțin materiale și pietre prețioase.

O a doua tematică abordată se referă la ajutoarele de stat. Astfel, Comisia Europeană obligă Spania să restituie ajutorul de stat acordat serviciului poștal național, Correos, iar în ceea ce privește Portugalia, Comisia a început o ancheta cu privire la scutirile de taxă pentru zona liberă Madeira.

Pentru știrile pe larg consultați site-ul oficial ETAF.


Consultare publică privind evaluarea normelor de facturare

În data de 13 iunie 2018, Comisia Europeană a lansat o consultare privind evaluarea normelor de facturare cu TVA. Scopul consultării este acela de a colecta date necesare evaluării normelor de facturare introduse prin Directiva 2010/45/UE.

În particular, datele colectate cu ajutorul acestei consultări trebuie să conducă la identificarea și cuantificarea costurilor de reglementare, beneficiilor, economiilor și simplificărilor potențiale pentru mediul de afaceri, generate de normele de facturare. O atenție sporită este acordată facturării electronice (eInvoicing), iar datele colectate au misiunea de a evalua rata de adoptare a acesteia la nivelul Uniunii Europene.

CECCAR participă la această consultare în calitate de organism profesional care reprezintă profesia contabilă în România și în calitate de membru al Federației Europene a Consilierilor Fiscali (ETAF).

ETAF este o organizație europeană ce reunește peste 230.000 profesioniști fiscali din Franța, Germania, Italia și Belgia și, începând din acest an, și din România, al cărei rol principal și misiune sunt de a reprezenta profesia la nivel european. ETAF este un partener de discuție de încredere al decidenților politici europeni în promovarea unei bune legislații în domeniu.

Pentru cristalizarea punctului de vedere al CECCAR, vă punem la dispoziție documentul tradus în limba română, având rugămintea să-l studiați și să ne transmiteți feedback-ul dumneavoastră prin completarea formularului pe adresa de e-mail legislatie@ceccaro.ropână luni, 6 august a.c.


Accountancy Europe, despre importanța rolului profesioniștilor contabili în domeniul fiscal

Profesionistul contabil joacă un rol important în domeniul fiscal, rol evidențiat și de unele documente publicate de Accountancy Europe. Primul dintre acestea, Profesia contabilă și fiscalitatea: abordarea corectă (2015) – explică, pe larg, rolul profesiei contabile în sistemele fiscale, subliniind poziția ideală a contabilului pentru a trata cu contribuabilii, autoritățile fiscale și organele de reglementare într-un mediu fiscal în continuă schimbare.

Cel de-al doilea document, sub formă de întrebări și răspunsuri, intitulat Rolul profesioniștilor contabili în domeniul fiscala fost publicat de Accountancy Europe anul trecut și se concentrează pe clarificarea rolului profesioniștilor contabili în consilierea contribuabililor și a autorităților fiscale, pe stabilirea principiilor fundamentale pe care profesioniștii contabili trebuie să le respecte atunci când oferă consultanță fiscală și pe analizarea modului în care tehnologia modifică viitorul impozitării și ce înseamnă acest lucru pentru rolul contabililor.

CECCAR vă pune la dispoziție traducerea documentelor în limba română, în scop informativ.


Întâlnirea comitetului TAX3, acordarea de facilități fiscale în Luxemburg, sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată – principalele teme ale newsletter-ului ETAF

The European Tax Adviser Federation (ETAF) a publicat newsletter-ul săptămânal. Principalele subiecte ale săptămânii 18-22 iunie 2018 au fost:

Pe 21 iunie, comitetul TAX3 din Parlamentul European s-a reunit într-o audiere publică cu titlul „Lecțiile învățate din Paradise Papers”. Petr Ježek (ALDE), președintele comitetului TAX3 împreună cu Achim Pross (OECD), Juliette Garside (The Guardian) și Lucía Rossel Flores (COFFERS) au discutat despre eforturile UE și OCDE de a dezvolta reglementări pentru combaterea și prevenirea fraudelor fiscale și posibila aplicare a unui nou regulament UE pentru protejarea denunțătorilor. Din partea mediului privat, Patricia Johnson (Nike) și Irene Yates (McDonald’s) au prezentat structurile fiscale internaționale adoptate de cele două multinaționale.

Click aici pentru știrea integrală.

Pe 20 iunie 2018, comisarul european Margrethe Vestager a declarat că „Luxemburg a acordat beneficii fiscale ilegale companiei Engie” prin intermediul unor decizii fiscale care au favorizat scăderea impozitului pe profit al companiei.

Click aici pentru știrea integrală.

Consiliul Uniunii Europene a aprobat în data de 22 iunie 2018 o directivă cu privire la sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, în ceea ce privește obligația de respectare a cotei standard minime la 15%, reducând astfel riscul denaturării concurenței. De asemenea, s-a ajuns la un acord privind cooperarea administrativă în vederea adoptării unui regulament pentru prevenirea fraudei în materie de TVA, avizat favorabil de Parlamentul European. În plus, un acord cu Norvegia a fost aprobat cu scopul de a intensifica cooperarea în prevenirea fraudei în materie de TVA.

Click aici pentru știrea integrală.

Mai multe detalii sunt disponibile accesând linkul de mai jos:

https://www.etaf.tax/index.php/newsarea/82-weekly-tax-news-25-june-2018

 


Document consultativ lansat de CE: cadrul general al UE privind raportarea publică de către companii este adecvat scopului?

Comisia Europeană a lansat, recent, un document consultativ intitulat Evaluarea gradului de adecvare a cadrului general al UE pentru raportarea publică de către companii.

Această consultare urmărește să obțină opiniile părților interesate cu privire la măsura în care cadrul general al UE pentru raportarea publică de către companii este adecvat scopului.

Având în vedere importanța subiectului pentru CECCAR – în calitate de organism profesional care reprezintă profesia contabilă din România, vă punem la dispoziție documentul tradus în limba română (accesați documentul).

Pentru cristalizarea punctului de vedere pe care CECCAR urmează să îl înainteze Comisiei Europene, vă rugăm să studiați textul și să ne transmiteți feedbackul dumneavoastră prin completarea formularului în format editabil pe adresa de e-mail legislatie@ceccaro.ro până vineri, 6 iulie, ora 16.00.


Modificările aduse Directivei 2011/16/UE, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Modificările aduse Directivei 2011/16/UE au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 5 iunie a.c.

Așa cum se cunoaște, Directiva are ca obiectiv principal consolidarea transparenței fiscale și combaterea evaziunii fiscale la nivelul statelor membre UE.

Noile dispoziții de raportare vor intra în vigoare începând cu data de 1 iulie 2020 și prevăd obligația intermediarilor fiscali – contabili, consilieri fiscali, consultanți, bănci, avocați – care furnizează clienților lor scheme financiare transfrontaliere complexe ce pot ajuta la sustragerea de la plata impozitelor de a raporta aceste structuri autorităților fiscale din țara lor.

Reamintim că anul trecut Comisia Europeană a propus noi reguli stricte în materie de transparență, aplicabile intermediarilor în domeniul fiscal. Acestea au venit în contextul cunoscutelor scurgeri de informații, precum Panama Papers și Paradise Papers, care au scos la lumină modul în care anumiți intermediari, care concep și promovează sisteme de planificare fiscală pentru clienții lor, acordă în mod activ asistență companiilor și persoanelor fizice în scopul sustragerii de la plata impozitelor, de regulă prin intermediul unor sisteme transfrontaliere complexe.

Statele membre au ca termen data de 31 decembrie 2019 pentru a transpune directiva în acte cu putere de lege și norme administrative naționale, iar noile cerințe de raportare se vor aplica, aşa cum am menţionat mai sus, începând cu 1 iulie 2020.

Statele membre vor avea obligația de a face schimb de informații o dată la trei luni, în termen de o lună de la sfârșitul trimestrului în care au fost depuse informațiile. Astfel, primul schimb automat de informații va fi finalizat până la 31 octombrie 2020.


DECIZIA nr 200 din 14 decembrie 2015 ref. date personale


Trei luni până la punerea în aplicare a noilor norme privind protecția datelor cu caracter personal


Noutăţi legislative noiembrie – decembrie 2017

ORDIN Nr. 3780 din 22 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3769 din 22 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3726 din 19 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3725 din 19 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3567 din 13 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3501 din 5 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3480 din 4 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3391 din 27 noiembrie 2017

ORDIN Nr. 3357 din 23 noiembrie 2017

ORDIN Nr. 3312 din 20 noiembrie 2017

ORDIN Nr. 3300 din 16 noiembrie 2017

ORDIN Nr. 3289 din 16 noiembrie 2017

ORDIN Nr. 3254 din 19 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3247-1179 din 19 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3004 din 16 noiembrie 2017

LEGE Nr. 275 din 27 decembrie 2017

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ Nr. 113 din 28 decembrie 2017

ORDIN Nr. 7166 din 18 decembrie 2017

ORDIN Nr. 4160 din 28 decembrie 2017

ORDIN Nr. 4156 din 28 decembrie 2017

ORDIN Nr. 4140 din 27 decembrie 2017

ORDIN Nr. 3781 din 22 decembrie 2017


ANAF va modifica, din oficiu, vectorul fiscal al angajatorilor.

ANAF va modifica, din oficiu, vectorul fiscal al angajatorilor, pentru a avea acces la informare vă rugam sa apasați aici.

Decretul privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA

S-a semnat decretul privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA.

http://www.presidency.ro/…/decret-semnat-de-presedintele-ro…

Forma transmisă spre promulgare – click aici


Noutăţi legislative octombrie-noiembrie 2017

ORDIN Nr. 3049 din 24 octombrie 2017

ORDIN Nr. 3076 din 27 octombrie 2017

ORDIN Nr. 3077 din 27 octombrie 2017

ORDIN Nr. 3159 din 1 noiembrie 2017.doc

ORDONANTA DE URGENTA Nr. 79 din 8 noiembrie 2017

HOTARARE Nr. 804 din 8 noiembrie 2017

ORDIN Nr. 2950 din 13 octombrie 2017

LEGE Nr. 209 din 3 noiembrie 2017

DECIZIE Nr. 422 din 29 mai 2017

ORDIN Nr. 2949 din 13 octombrie 2017

ORDIN Nr. 2932 din 10 octombrie 2017

ORDIN Nr. 2935 din 11 octombrie 2017

ORDIN Nr. 2899 din 4 octombrie 2017

ORDIN Nr. 2927 din 10 octombrie 2017

ORDIN Nr. 2482 din 27 septembrie 2017

LEGE Nr. 196 din 29 septembrie 2017

ORDIN Nr. 2779 din 28 septembrie 2017

ORDIN Nr. 2743 din 21 septembrie 2017

ORDIN Nr. 2856 din 2 octombrie 2017

ORDIN Nr. 2853 din 29 septembrie 2017

 


Material prezentat  în cadrul întâlnirii de lucru din data de joi, 21 septembrie 2017, organizată de Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Buzău  pe tema „Sistemul de plată defalcată a TVA”

Prezentare plata defalcata TVA sept. 2017


Noutăţi legislative – august-septembrie 2017

ORDIN Nr. 2326 din 2 august 2017

ORDONANŢĂ Nr. 30 din 30 august 2017

ORDIN Nr. 2326-2855 din 29 august 2017

ORDIN Nr. 2376 din 6 septembrie 2017

ORDONANŢĂ Nr. 25 – rectificare din 30 august 2017

ORDIN Nr. 2399 din 10 august 2017

ORDONANŢĂ Nr. 25 din 30 august 2017

ORDONANŢĂ Nr. 23 din 30 august 2017

ORDIN Nr. 1016-3824 din 18 iulie 2017

ORDONANŢĂ Nr. 20 din 30 august 2017

ORDIN Nr. 2331 din 30 august 2017

ORDIN Nr. 1024-1582-934 din 20 iulie 2017

ORDIN Nr. 2343 din 31 august 2017

ORDIN Nr. 2372 din 9 august 2017

Noutăţi legislative – iulie 2017

ORDONANŢĂ Nr. 4 din 20 iulie 2017

LEGE Nr. 177 din 18 iulie 2017

ORDIN Nr. 1964 din 30 iunie 2017


Act normativ de modificare și completare a Codului fiscal, adoptat de Camera Deputaților

În ședința Camerei Deputaților de marți, 20 iunie a.c., a fost adoptat proiectul de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2017 pentru  modificarea și  completarea Legii  nr. 227/2015  privind Codul fiscal.

Setul de măsuri astfel introduse vizează susținerea mediului de afaceri, prin încurajarea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor, precum și prin stimularea activității de inovare, cercetare și dezvoltare.

Actul normativ urmează să fie înaintat spre promulgare președintelui României. Forma adoptată în ședința din 20 iunie poate fi consultată aici.


Model de prospect simplificat pentru IMM-uri

În mai 2016, Accountancy Europe a publicat un document denumit Prospect simplificat pentru IMM-uri, elaborat în colaborare cu două grupuri de firme de contabilitate: Grupul European de Contact (ECG) și Grupul European al Rețelelor și Asociațiilor Internaționale de Contabilitate (EGIAN). Documentul prezenta principii și orientări pentru un regim proporţional al prospectelor pentru IMM-uri, acestea devenind mai scurte, mai simple și mai puțin costisitoare.

Actualul model de prospect este rezultatul aplicării propunerilor din documentul publicat în mai 2016 asupra prospectului inițial al unei companii suedeze, Gränges. Conform Accountancy Europe: „Rezultatul reprezintă mai puțin de 30% din volumul prospectului inițial, este mai punctual și răspunde exigențelor investitorilor și ale întreprinderilor. Acest lucru demonstrează că recomandările noastre îi pot ajuta pe cei responsabili de politici să simplifice prospectele pentru întreprinderile mici și mijlocii.”

Prospectul-model este structurat în opt capitole și anume:

Compania și modelul ei de afaceri

O privire asupra principalelor caracteristici-cheie ale pieței

Explicație a strategiei de afaceri

Identificarea principalilor factori de risc specifici companiei

Structura de guvernanță și de acționariat

Prezentare generală a performanței

Opinia conducerii asupra tendințelor de pe piață și prognozele companiei

Justificarea ofertei și utilizarea beneficiilor obținute.

 

Publicația completă este disponibilă pe website-ul Accountancy Europe.