Statele membre UE au aprobat al șaselea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei
Luni, 30 mai, liderii UE au aprobat al șaselea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei, inclusiv un embargo asupra petrolului rusesc. Inițial, Comisia Europeană a propus pachetul de măsuri pe 4 mai. Liderii UE au convenit ca sancțiunile împotriva Rusiei să acopere petrolul brut și produsele petroliere livrate de Rusia statelor membre, cu o excepție temporară pentru petrolul brut livrat prin conducte. Potrivit raportărilor, această amânare a fost acordată pentru Ungaria, care depinde semnificativ de petrolul rusesc livrat prin conducta Druzhba. Cel de-al șaselea pachet implică și excluderea mai multor bănci din sistemul de plăți SWIFT și sancțiuni țintite. Marți, 31 mai, Consiliul European a recunoscut că agresiunea Rusiei asupra Ucrainei a relevat necesitatea unei Uniuni Europene mai puternice în domeniul securității și apărării. În acest context, Consiliul a transmis că așteaptă cu interes prezentarea „unui posibil program european comun pentru investiții în domeniul apărării, inclusiv explorarea unui instrument pentru scutirea de la plata TVA și pentru proiecte de apărare europene de interes comun major”.
Aprobarea planului de redresare a Poloniei îmbunătățește perspectivele unui acord privind Pilonul II
Miercuri, 1 iunie, Comisia Europeană a aprobat oficial planul de redresare a Poloniei după aproape un an de blocadă cauzată de îngrijorările privind respectarea statului de drept, în special cu privire la independența sistemului judiciar polonez. Instituțiile UE și părțile interesate speră că acum Polonia va renunța la dreptul de veto invocat pentru a bloca acordul privind Directiva de implementare pentru Pilonul II (impozitarea minimă) din cadrul acordului global OCDE privind impozitarea. În timpul ultimei ședinței Ecofin, ministrul de finanțe al Franței, Bruno Le Maire, s-a declarat optimist cu privire la posibilitatea încheierii unui acord la următoarea ședință Ecofin din 17 iunie, ultima care se va desfășura sub președinția franceză. Potrivit declarațiilor oficialului francez, Consiliul UE lucrează la o conexiune obligatorie din punct de vedere politic între Pilonul I și Pilonul II al acordului OCDE, în schimbul unei conexiuni legale, așa cum a solicitat inițial Polonia.
Procedurile UE privind impozitul reținut la sursă, preconizate pentru 2023
În discursul susținut cu prilejul conferinței privind uniunea piețelor de capital, ce a avut loc miercuri, 1 iunie, comisarul european pentru impozitare, Paolo Gentiloni, a precizat că Executivul european va prezenta o propunere referitoare la procedurile privind impozitul reținut la sursă în prima jumătate a anului 2023. Aspectele pe care Comisia își propune să le trateze sunt procedurile greoaie de rambursare a impozitului reținut la sursă pentru investitorii transfrontalieri din UE și, totodată, riscurile pe care acestea le implică în materie de abuzuri fiscale. Inițial, Comisia urma să prezinte această propunere la sfârșitul anului 2022. O consultare publică pe acest subiect este deschisă până la 26 iunie.
Negocieri finale în PE înaintea votului privind Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon
Votul final care va avea loc în Parlamentul European săptămâna aceasta referitor la Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) ar putea fi ușor diferit de poziția adoptată la începutul acestui an de Comisia pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară (ENVI) din cadrul Parlamentului. Deși raportorul Mohammed Chahim (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Țările de Jos) a obținut o majoritate pentru a anula alocarea gratuită a cotelor până la sfârșitul lui 2030 pentru sectoarele acoperite de CBA, potrivit raportărilor, acesta și-ar fi schimbat poziția. Alături de grupul Renew Europe, eurodeputatul a depus un amendament care amână eliminarea etapizată a cotelor: reducerea va începe în 2026 (nu în 2025) și se va încheia în 2032. Grupurile Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților și Renew Europe au convenit și asupra unui al doilea amendament pentru sprijinirea companiilor europene exportatoare, care ar putea fi afectate negativ de CBAM. Companiile eligibile pentru astfel de cote pentru exporturile de produse acoperite de reglementarea CBAM vor fi evaluate în funcție de performanțele lor în materie de emisii în comparație cu performanțele celor mai eficiente 10% instalații din sector. Votul final este programat pentru miercuri, 8 iunie.
Eurodeputații au demarat activitatea privind Autoritatea europeană împotriva spălării banilor (AMLA)
Raportorii din Parlamentul European, Luis Garicano (Partidul Renew Europe, Spania) și Emil Radev (Partidul Popular European, Bulgaria), și-au publicat proiectul de raport privind viitoarea Autoritate europeană împotriva spălării banilor (AMLA) și sugerează un număr semnificativ de amendamente la propunerea originală din partea Comisiei. În primul rând, aceștia doresc creșterea semnificativă a numărului de entități care ar intra sub supravegherea directă a AMLA, prin coborârea pragului transfrontalier și includerea pe listă a furnizorilor de servicii aferente activelor crypto. Apoi, raportorii doresc ca AMLA să aibă capacitatea independentă de colectare a informațiilor și sugerează ca fiecare Unitate de Informații Financiare (FIU-uri) să delege un membru pentru AMLA. În timp ce Comisia a propus ca bugetul AMLA să fie finanțat în proporție de 75% din contribuțiile provenite din sector și 25% din bugetul UE, cei doi eurodeputați propun ca statul care găzduiește agenția să plătească o contribuție, iar AMLA să-și poată stabili propriile comisioane. Termenul-limită pentru depunerea amendamentelor este 17 iunie, iar votul în comisiile relevante ale Parlamentului European va avea loc după vacanța de vară.
Sursă foto: European Tax Adviser Federation – ETAF