MF propune modificări la Procedura de avizare tehnică a modelelor de aparate de marcat electronice fiscale

Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat astăzi în transparență decizională, o serie de modificări și completări la Ordinul ministrului finanțelor publice și al ministrului comunicațiilor și societății informaționale nr.3247/1179/2017 privind aprobarea Procedurii de avizare tehnică a modelelor de aparate de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din OUG nr.28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Inițiatorii menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, în Monitorul Oficial nr. 344 din 24 aprilie 2023 a fost publicată HG nr. 355/2023 privind modificarea și completarea Normelor metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin HG nr. 479/2003. Unul dintre principalele elemente de noutate aduse de actul normativ menționat constă în stabilirea configurației, precum și a caracteristicilor tehnice și funcționale ale aparatelor de marcat electronice fiscale integrate în echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, în vederea testării și avizării acestora de către Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București.

În contextul modificărilor aduse Normelor metodologice, din analiza modului de funcționare a echipamentelor nesupravegheate de tipul automatelor comerciale (automate) a rezultat necesitatea modificării și completării Ordinului ministrului finanțelor publice și al ministrului comunicațiilor și societății informaționale nr. 3247/1179/2017, pentru următoarele motive:

 întregul ansamblu al automatelor este format din perifericele de plată și unitatea de control, care pot funcționa diferit în funcție de protocoalele utilizate de către acestea, motiv pentru care este necesară depunerea documentației tehnice ce include tipul de protocol utilizat de automat, precum și tipurile de protocoale utilizate de perifericele de plată;

 pentru a avea o evidență clară în ceea ce privește configurația automatelor comerciale, la solicitarea eliberării avizului tehnic, operatorul economic va depune documentația tehnică a protocolului și a perifericelor de plată utilizate în cadrul testării sau producției. Orice altă configurație față de cea declarată în documentație, și care nu este testată într-un mediu similar cu cel de producție nu va fi recunoscută de către comisia de avizare ca fiind conformă cu legislația specifică în vigoare;

 întrucât automatele funcționează cu diverse protocoale, iar în aceste condiții datele și structura datelor pot să fie diferite, în cazul în care operatorul economic va solicita testarea unui aparat de marcat electronic fiscal care poate fi utilizat cu mai mult de un protocol, acest aparat va fi supus testării distincte pentru fiecare protocol în parte. În cazul în care aparatul de marcat electronic fiscal supus avizării este dotat cu mai multe porturi de comunicație specifice unor protocoale, dar operatorul economic nu dorește testarea acestora, ICI București va aplica un sigiliu pe echipamentul martor supus avizării pentru a putea fi identificat/identificate portul/porturile pe care nu este permisă funcționarea acestuia.

Citește mai multe în CECCAR Business Magazine.