Comisia Europeană adoptă un nou Cadru temporar de criză și tranziție
Comisia Europeană a adoptat joi, 9 martie, un nou Cadru temporar de criză și tranziție pentru a încuraja măsurile de sprijin în sectoarele-cheie pentru tranziția către o economie cu zero emisii de carbon, în concordanță cu Planul industrial al acordului verde. Noile norme, adoptate după consultarea cu statele UE, sunt menite să contracareze efectele Actului privind reducerea inflației emis de SUA (IRA). În plus, noul cadru general extinde cadrul temporar de criză adoptat la 23 martie 2022 permițându-le statelor membre să sprijine economia în contextul războiului din Ucraina. Noul cadru introduce noi măsuri, aplicabile până la 31 decembrie 2025, pentru a accelera în continuare investițiile în sectoarele-cheie pentru tranziția la o economie cu zero emisii de carbon, respectiv baterii, panouri solare, turbine eoliene, pompe de căldură, electrolizoare și captarea și stocarea carbonului, precum și pentru producția de componente-cheie și pentru producția și reciclarea materialelor prime esențiale conexe.
Eveniment IFAC/ICAEW: „Este încrederea suficientă pentru combaterea spălării banilor?”
Marți, 7 martie, International Federation of Accountants (IFAC) și Institute of Chartered Accountants in England and Wales (ICAEW) au organizat o conferință comună în Bruxelles tratând necesitatea de a îmbunătăți partajarea informațiilor financiare pentru a combate spălarea banilor. În cadrul evenimentului, Viktor Ivanov, responsabilul pentru politici în cadrul DG FISMA a Comisiei Europene, a subliniat faptul că pachetul de măsuri pentru combaterea spălării banilor (AML), prezentat în iulie 2021 și aflat în proces de negociere, va fi un demers revoluționar. Referindu-se la viitor, acesta a recunoscut că unul dintre domeniile de îmbunătățit ar fi confiscarea câștigurilor ilegale, întrucât UE confiscă doar 1% din câștigurile ilegale, potrivit ultimelor date Europol. Kris Meskens, secretarul general al Belgian Financial Intelligence Processing Unit (CTIF-CFI), a afirmat că spălarea banilor a devenit o activitate profesionistă și este mai dificil de detectat în prezent. În opinia lui Inês Oliveira, responsabil pentru politici la Financial Action Task Force (FATF), utilizarea noilor tehnologii de către infractori reprezintă un risc suplimentar, dar în același timp, poate fi și un instrument eficient pentru a combate spălarea banilor, dacă personalul este bine instruit. Vorbitorii au discutat și hotărârea recentă a Curții Europene de Justiție referitoare la accesul la registrele de beneficiari reali și activitatea desfășurată în legătură cu AMLD6 pentru a defini cine va avea un interes legitim de a accesa acele registre. Roland Papp, responsabilul pentru politicile privind fluxurile financiare ilicite în cadrul Transparency International, și-a exprimat regretul cu privire la hotărârea Curții și a afirmat că aceasta a reprezentat un real „obstacol”. Totodată, conferința a reprezentat o ocazie de a prezenta un video cu instrucțiuni împotriva spălării banilor al ICAEW „All too familiar”, care a adus în atenție numeroase provocări pentru contabili, cum ar fi familiaritatea cu clientul și lipsa scepticismului profesional, efectuarea verificării prealabile a clientului, necesitatea de a avea o raportare de înaltă calitate a activităților suspecte, precum și modul de detectare a semnalelor de alarmă care indică sclavia modernă.
Comisia Europeană va propune Directiva pentru implementarea Pilonului I atunci când activitatea OCDE va atinge un „grad suficient de maturitate”
În cadrul unui răspuns la o întrebare scrisă adresată de eurodeputatul Olivier Chastel (Partidul Renew Europe, Belgia) publicat vineri, 3 martie, comisarul european pentru impozitare, Paolo Gentiloni, a oferit asigurări că implementarea acordului OCDE privind Pilonul I referitor la realocarea drepturilor de impozitare rămâne o prioritate pentru Comisie și că aceasta va propune o directivă imediat ce activitatea OCDE va atinge un „grad suficient de maturitate”. Potrivit noului calendar aprobat de membrii Cadrului Incluziv al OCDE, o ceremonie de semnare a convenției multilaterale ar trebui să aibă loc în iunie 2023 cu obiectivul de a permite intrarea în vigoare a acesteia în 2024, odată ce a fost ratificată de o masă critică de jurisdicții – potrivit definiției convenției multilaterale. Comisia va reevalua situația în mod regulat și dacă este cazul, va lua în calcul depunerea unei propuneri legislative pentru tratarea provocărilor fiscale generate de digitalizarea economiei în absența implementării Pilonului I, a adăugat Paolo Gentiloni. Cu acest prilej, eurodeputatul Olivier Chastel a întrebat Comisia dacă se va întoarce la o propunere unilaterală în cazul în care Statele Unite nu vor lua parte la Pilonul I, dată fiind opoziția puternică din partea republicanilor.
Parlamentul European își pregătește activitatea privind TVA în era digitală
Parlamentul European a început să lucreze la o opinie privind pachetul de măsuri TVA în era digitală. Eurodeputatul Olivier Chastel (Partidul Renew Europe, Belgia) a fost numit raportor în acest dosar. Raportorii alternativi sunt Lidia Pereira (Partidul Popular European, Portugalia), Aurore Lalucq (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Franța), Mikuláš Peksa (Partidul Verde/Alianța Liberă Europeană, Cehia), Andżelika Anna Możdżanowska (Grupul Conservatorilor și Reformiștilor Europeni, Polonia) și Chris Macmanus (Stânga Unită Europeană, Irlanda). Pentru a veni în sprijinul activității acestora, Departamentul de cercetare al Parlamentului European (EPRS) a publicat marți, 28 februarie, o informare privind pachetul de măsuri TVA în era digitală care pune în evidență situația existentă, schimbările pe care le-ar aduce propunerile, precum și procesul legislativ.
Opinia AEPD privind pachetul TVA în era digitală
Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor (AEPD) a transmis vineri, 3 martie, opinia sa privind pachetul de măsuri TVA în era digitală către Consiliul UE. Având în vedere normele propuse privind raportarea digitală, AEPD a amintit că orice procesare a datelor personale trebuie să se conformeze întru totul cu normele europene privind protecția datelor, inclusiv principiile de limitare a scopului și minimizare a volumului de date. Pentru a asigura conformitatea cu principiul limitării scopului, AEPD a recomandat menționarea explicită în partea dispozitivă a propunerii a faptului că informațiile colectate pot fi procesate doar în scopul combaterii fraudei în materie de TVA de către autoritatea fiscală competentă. Întrucât informațiile incluse în facturi pot dezvălui informații sensibile referitoare la persoane fizice specifice, AEPD a agreat propunerea ca informațiile care vor fi furnizate administrației fiscale în baza dispozițiilor de raportare digitală să fie un extras al informațiilor din factură și nu factura completă ca atare. Aceasta este o măsură de protecție esențială pentru a asigura conformitatea cu principiul minimizării volumului de date în baza legislației UE, se arată în opinie. În această privință, AEPD a apreciat faptul că propunerea exclude numele și adresa clientului și persoana impozabilă din informațiilor care vor fi transmise.
Ședință OCDE pentru dezbaterea comentariilor generate de consultarea publică privind aspectele de conformitate și certitudine fiscală ale impozitului minim global
Ca parte a activității în desfășurare cu scopul de a implementa Pilonului II pentru a trata provocările fiscale generate de digitalizarea economiei, OCDE va organiza joi, 16 martie, o ședință virtuală cu părțile interesate pentru a discuta cele 750 de pagini de comentarii primite la consultarea publică lansată în decembrie 2022 referitoare la aspectele de conformitate și certitudine fiscală ale impozitului minim global (așa-numitul Pilon II). OCDE a solicitat contribuții privind volumul și tipul de informații pe care grupurile MNE ar trebui să le colecteze, păstreze și/sau raporteze pentru aplicarea normelor GloBE și posibile simplificări care ar putea fi incorporate în declarația informativă GloBE. Într-un al doilea document de consultare publică, OCDE a pus în evidență diverse mecanisme pentru atingerea certitudinii fiscale în baza normelor GloBE, inclusiv mecanismele de prevenire și soluționare a litigiilor. Agenda ședinței poate fi consultată aici. Evenimentul va fi înregistrat și va putea fi urmărit ulterior pe site-ul OCDE.
Angola se alătură Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații
Miercuri, 8 martie 2023, Angola s-a alăturat Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații (Forumul Global) și a devenit cel de-al 166-lea membru al formațiunii. Membrii Forumului Global includ toate statele G20, toți membrii OCDE, toate centrele financiare internaționale și un număr mare de țări aflate în dezvoltare. La fel ca toți ceilalți membri, Angola va participa dintr-o poziție de egalitate și se va dedica combaterii evaziunii fiscale din străinătate prin implementarea standardelor convenite la nivel internațional pentru schimbul de informații la cerere (EOIR) și schimbul automat de informații financiare aferente conturilor (AEOI). Angola va deveni și parte a Inițiativei Africa, un program de lucru lansat în 2014 pentru a sprijini mobilizarea veniturilor naționale și combaterea fluxurilor financiare ilicite în Africa prin transparența fiscală sporită și schimbul îmbunătățit de informații.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
Sursă foto: European Tax Adviser Federation – ETAF