Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 23 iunie 2025

Președinția daneză a Consiliului își prezintă programul și prioritățile

Președinția daneză a Consiliului Uniunii Europene și-a lansat joi, 19 iunie, site-ul webprogramul și prioritățile. La 1 iulie, Danemarca va prelua, pentru a opta oară, președinția Consiliului Uniunii Europene sub sloganul „O Europă puternică într-o lume în schimbare”. Președinția daneză are două priorități generale: o Europă sigură și o Europă competitivă și ecologică. În ceea ce privește impozitarea, președinția daneză va acorda prioritate inițiativelor de combatere a evaziunii fiscale și a evitării obligațiilor fiscale, pentru a promova și a asigura o impozitare echitabilă la nivel internațional. Aceasta include actualizarea listei UE a jurisdicțiilor fiscale necooperante și dezvoltarea în continuare a instrumentelor utilizate de Grupul pentru codul de conduită, pentru a identifica concurența fiscală dăunătoare. Președinția va sprijini, de asemenea, consolidarea continuă a cooperării administrative, inclusiv revizuirea sau extinderea Directivei privind cooperarea administrativă (DAC). „O revizuire va îmbunătăți normele și procedurile pentru schimbul de informații între autoritățile fiscale și va încuraja buna guvernanță în interiorul și în afara UE”. Pentru a consolida competitivitatea europeană, președinția va sprijini agenda de simplificare fiscală a UE, pentru a reduce povara asupra întreprinderilor și autorităților. De asemenea, aceasta urmărește să avanseze și, eventual, să încheie negocierile referitoare la revizuirea Directivei privind impozitarea energiei (ETD). În plus, președinția va acorda prioritate consolidării mecanismului de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) și este pregătită să sprijine o revizuire a Directivei privind impozitarea tutunului, în cazul în care se prezintă o propunere. În cele din urmă, președinția daneză va continua negocierile privind pachetul de reforme vamale pentru a ajunge la un acord final cu Parlamentul European și va continua discuțiile privind o posibilă revizuire a Deciziei Consiliului legată de propriile resurse.

Rezultatele ședinței ECOFIN

Miniștrii de finanțe ai UE s-au întrunit vineri, 20 iunie, la Luxemburg, pentru ultima dată sub președinția poloneză a Consiliului UE. Președinția poloneză a oferit, în mod special, miniștrilor o prezentare generală a progreselor înregistrate în ceea ce privește pachetul de reforme vamale. Prezentarea a fost urmată de un schimb de opinii pe această temă. În timpul discuției, miniștrii și-au exprimat sprijinul extins pentru un acord la timp cu privire la poziția Consiliului legată de noul cadru general. Prin urmare, președinția poloneză va urmări să ajungă la un acord în cadrul următoarei ședințe a COREPER de la 27 iunie. Consiliul ECOFIN a aprobat, de asemenea, raportul tradițional adresat Consiliului European cu privire la aspectele fiscale, care oferă o prezentare generală a progresului înregistrat în cadrul Consiliului în timpul președinției poloneze. Raportul evidențiază realizările fiscale majore din ultimele șase luni, inclusiv adoptarea formală a pachetului TVA în era digitală, a propunerilor privind certificatul electronic de scutire de TVA, a Directivei de modificare a Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC9), precum și o abordare generală a Directivei privind normele în materie de TVA pentru vânzările la distanță de bunuri importate și a TVA la import în ceea ce privește stimularea IOSS. Acesta reamintește, de asemenea, adoptarea concluziilor Consiliului privind simplificarea impozitării și unele discuții privind modalitățile de consolidare a cooperării administrative în domeniul jocurilor de noroc. În plus, raportul prezintă situația altor dosare fiscale, inclusiv în ceea ce privește Directiva UNSHELL pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive. Acesta precizează în special că, la ultima ședință tehnică, multe delegații au fost de părere că obiectivele propunerii UNSHELL ar putea fi atinse prin clarificări sau modificări ale caracteristicilor din DAC6. În consecință, statele membre au convenit să nu continue analiza propunerii UNSHELL până când Comisia nu își finalizează propria analiză și nu prezintă o posibilă nouă propunere legislativă privind DAC. În cele din urmă, Consiliul ECOFIN a aprobat concluziile privind progresele înregistrate de Grupul de lucru privind Codul de conduită în domeniul impozitării și a luat act de un raport de progres în ceea ce privește revizuirea Directivei privind impozitarea energiei și de un raport de progres în ceea ce privește pachetul ajustat pentru următoarea generație de resurse proprii.

Neîndeplinirile obligațiilor fiscale din luna iunie, constatate de Comisia Europeană

Miercuri, 18 iunie, Comisia Europeană a adoptat o serie de decizii privind neîndeplinirea obligațiilor fiscale. Aceasta a decis, în special, să trimită Portugalia în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene pentru netranspunerea integrală în legislația națională a Directivei (UE) 2020/262 a Consiliului din 19 decembrie 2019 de stabilire a angajamentelor generale privind accizele (reformate) și a Directivei (UE) 2020/1151 a Consiliului din 29 iulie 2020 de modificare a Directivei 92/83/CEE privind armonizarea structurilor accizelor la alcool și băuturi alcoolice. Comisia Europeană a afirmat că decalajul rămas al transpunerii din Portugalia afectează, de exemplu, valabilitatea garanțiilor depuse de operatorii de accize. De asemenea, Comisia Europeană a decis să trimită un aviz motivat Ungariei pentru că nu și-a aliniat regimul de impozitare cu amănuntul la libertatea de stabilire garantată de Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și Portugaliei pentru nerespectarea normelor UE privind accizele la vin. În cele din urmă, Comisia a deschis mai multe proceduri noi de constatare a neîndeplinirii obligațiilor prin trimiterea de scrisori oficiale de notificare Portugaliei și Belgiei pentru neimplementarea anumitor sisteme electronice vamale. Într-o altă decizie, Belgiei i s-a solicitat, de asemenea, să își îndeplinească obligațiile privind transmiterea datelor vamale în temeiul Codului vamal al UE (UCC). În cele din urmă, Spaniei i s-a solicitat, în mod oficial, să pună capăt impozitării discriminatorii a locuințelor persoanelor fizice nerezidente utilizate ca reședințe obișnuite.

Consiliul și Parlamentul European încheie un acord privind simplificarea CBAM

Miercuri, 18 iunie, președinția poloneză și negociatorii Parlamentului European au încheiat un acord provizoriu cu privire la una dintre propunerile așa-numitului pachet legislativ Omnibus I: un regulament care simplifică și consolidează mecanismul european de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM). Propunerea urmărește să ofere simplificare și îmbunătățiri eficiente din punctul de vedere al costurilor în ceea ce privește conformitatea cu reglementarea CBAM, fără a compromite obiectivele sale climatice. Co-legiuitorii au păstrat componentele-cheie ale propunerii Comisiei de simplificare a normelor CBAM: o scutire de minimis mai extinsă de la obligațiile CBAM aplicabile importatorilor, care nu depășesc un prag unic bazat pe masă, stabilit la un nivel de 50 de tone de bunuri importate pe importator pe an. Acest nou prag va înlocui prevederile actuale și mult mai restrânse ale reglementării CBAM care scutesc bunurile cu o valoare neglijabilă. În plus, acordul provizoriu conține mai multe alte măsuri de simplificare pentru toți importatorii de mărfuri CBAM care  depășesc pragul. Aceasta se referă în special la procedura de autorizare, procesele de colectare a datelor, calcularea emisiilor încorporate, normele de verificare a emisiilor, calcularea datoriei financiare a declaranților CBAM în cursul anului în care s-au realizat importurile și pretenția declaranților CBAM în ceea ce privește prețurile carbonului plătite în țările terțe în care sunt produse mărfurile. De asemenea, s-a ajuns la un acord între co-legiuitori cu privire la sancțiuni și la normele privind reprezentanții vamali indirecți. Acordul provizoriu trebuie acum aprobat de Consiliu și de Parlamentul European înainte de adoptarea oficială, preconizată până în septembrie 2025.

Avizul CESE privind necesitatea simplificării fiscale

Comitetul Economic și Social European (CESE) a adoptat miercuri, 18 iunie, în plen, avizul său din proprie inițiativă Evaluarea obligațiilor de raportare fiscală în UE: costuri, beneficii și utilizarea eficientă a informațiilor de către autoritățile fiscale, în care recomandă efectuarea de verificări ale competitivității noilor inițiative legislative în domeniul fiscal, inclusiv pentru IMM-uri, pentru a evalua – printr-un instrument analitic și specific – dacă noile norme sprijină efectiv obiectivele declarate de creștere economică, competitivitate și inovare, reducând în același timp sarcinile inutile și costurile de conformitate. Avizul solicită orientări din partea Comisiei Europene în momentul prezentării directivelor. Cu toate acestea, nu va fi suficient să se creeze claritate cu privire la normele și conceptele fiscale complexe, avertizează aceasta. Prin urmare, CESE propune introducerea unui sistem de decizii anticipate la nivelul UE. Trebuie stabilită o instanță cu dreptul/obligația de a oferi decizii privind interpretarea unei directive, de preferință într-un termen rezonabil de scurt după ce i s-a solicitat acest lucru, să zicem, în termen de 3-6 luni. Doar normele directivei – și transpunerea acesteia în legislația națională – trebuie să fie reglementate, nu alte norme fiscale naționale. Scopul este de a oferi claritate cu privire la conținutul exact al unei directive, evitând diferite interpretări și implementări în statele membre, din cauza definițiilor diferite ale conceptelor sau ale terminologiei utilizate. De asemenea, CESE atrage atenția asupra faptului că pilonul II se poate suprapune cu anumite prevederi din directivele privind combaterea evitării obligațiilor fiscale, în special în ceea ce privește normele privind companiile străine controlate (CFC). Statele membre trebuie să revizuiască normele existente privind CFC și să ia în considerare abrogarea sau modificarea celor care au devenit inutile, declară aceasta. În cele din urmă, avizul solicită un acord la nivelul UE care să abordeze complexitatea fiscală și incertitudinea fiscală pentru lucrătorii transfrontalieri, în special pentru lucrătorii de la distanță. De asemenea, solicită rambursarea în timp util a impozitelor reținute la sursă pentru investițiile în acțiuni ale unei persoane în alt stat membru.

Ședința subcomisiei FISC de la 25 iunie

Miercuri, 25 iunie, în intervalul orar 14:30-16:15, subcomisia FISC va găzdui o audiere publică comună cu Comisia SEDE privind Uniunea Europeană de Apărare: aspecte fiscale. Audierea se va concentra pe cadrul general legislativ care guvernează scutirile de TVA pentru activitățile legate de apărare desfășurate în cadrul politicii comune de securitate și apărare a UE (PSAC). Subcomisia FISC va discuta cele 243 de amendamente prezentate în proiectul de raport din propria inițiativă intitulat Rolul normelor fiscale simple și fragmentarea fiscală în competitivitatea europeană. De la prezentarea sa inițială, proiectul de raport a stârnit un interes și un angajament substanțial în rândul grupurilor politice, subliniind sprijinul extins pentru concentrarea sa asupra simplificării normelor fiscale și a reducerii fragmentării. Cele 10 amendamente propuse de compromis negociate în prezent de grupurile politice vizează consolidarea elementelor-cheie ale textului, în special a celor care promovează inovarea digitală, reducerea sarcinilor administrative și cooperarea consolidată între autoritățile fiscale. În cele din urmă, în intervalul orar 16:45-18:00, Departamentul de politici pentru economie și creștere va organiza un atelier cu membrii FISC pentru a prezenta studiul privind Bariere fiscale și lucrători transfrontalieri: combaterea fragmentării cadrului general fiscal al UE. Acest studiu oferă o cartografiere a taxelor existente din sectorul financiar aplicate în statele membre ale UE și rezumă probele empirice privind efectele diferite asociate impozitelor individuale din sectorul financiar.

Antigua și Barbuda semnează Convenția BEPS multilaterală a OCDE

Miercuri, 18 iunie, Antigua și Barbuda au semnat Convenția multilaterală pentru punerea în aplicare a măsurilor legate de tratatele fiscale pentru prevenirea erodării bazei de impozitare și transferului profiturilor (Convenția BEPS) la o ceremonie de semnare care a avut loc la Paris, devenind cea de-a 105-a jurisdicție care se alătură acordului de referință pentru consolidarea tratatelor fiscale, care acoperă în prezent aproximativ 2.000 de tratate fiscale bilaterale. 89 de jurisdicții au ratificat, acceptat sau aprobat Convenția BEPS, având ca rezultat modificarea a peste 1.600 de tratate. Aproximativ 400 de tratate suplimentare vor fi modificate odată ce Convenția BEPS va fi ratificată de către toți semnatarii. Măsurile incluse în Convenția BEPS tratează abuzul privind tratatele, strategiile de evitare a creării unui sediu permanent și angajamentele privind tratamentul neuniform al elementelor hibride. Convenția BEPS consolidează, de asemenea, mecanismul de soluționare a litigiilor, în special prin adăugarea unei prevederi opționale privind arbitrajul obligatoriu, care a fost preluat de 34 de jurisdicții.

Raportul OCDE Digitalizarea administrației fiscale și inițiative privind transformarea fiscală

OCDE a publicat marți, 17 iunie, raportul său, Digitalizarea administrației fiscale și inițiative privind transformarea fiscală, care analizează mai atent amploarea și progresul înregistrat de administrațiile fiscale în parcursul lor de digitalizare și transformare digitală în 54 de membri ai Forumului OCDE privind administrarea fiscală (FTA). Acesta arată că majoritatea contribuabililor folosesc deja o identitate digitală pentru a accesa serviciile online oferite de administrația fiscală și că mulți contribuabili se bucură de o experiență fără probleme prin completarea prealabilă a declarațiilor fiscale. Potrivit raportului, aproape 80% dintre administrații au dezvoltat o strategie de transformare digitală, iar inteligența artificială este utilizată de peste 70% dintre administrațiile fiscale pentru a spori eficacitatea și eficiența în cadrul administrației, de exemplu în ceea ce privește gestionarea conformității, și pentru a îmbunătăți serviciile oferite contribuabililor. „Cel mai frecvent caz de utilizare este implicarea inteligenței artificiale în detectarea evaziunii fiscale și a fraudei, urmată de utilizarea inteligenței artificiale în procesele de evaluare a riscurilor și ca parte a asistenților virtuali. Raportul este menit să fie utilizat de analiștii și strategii administrației fiscale în analiza lor privind posibilele reforme interne, precum și pentru a-i ajuta să identifice unde ar putea fi cea mai valoroasă o colaborare viitoare. Acesta poate fi, de asemenea, un instrument util pentru managerii seniori ai administrației fiscale sau pentru funcționarii din ministerele de finanțe, pentru a înțelege tendințele globale și pentru a-i ajuta în analiza lor privind posibilele schimbări viitoare în administrarea sistemului fiscal”, declară OCDE.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Leave your comment

* Checkbox GDPR is required

*

I agree