Votul Parlamentului European privind transformarea Comitetului TVA într-un comitet de comitologie
Parlamentul European a adoptat, la 6 iulie, o opinie privind propunerea de transformare a Comitetului TVA într-un comitet de comitologie (561 de voturi pentru, 43 de voturi împotrivă și 88 de abțineri). Drept urmare, Comitetul TVA va avea ca obiectiv supravegherea adoptării de către CE a unor acte de punere în aplicare în domeniul TVA, acționând cu o majoritate calificată. Conform propunerii Comisiei, așa-numita procedură de comitologie se va aplica doar în legătură cu un set restrâns de norme care implementează prevederile Directivei TVA, pentru care este necesară o interpretare comună. Multe state membre și-au exprimat preocupările, în special în ceea ce privește transferul de competențe de la Consiliul UE la Comisia Europeană și trecerea la votul cu majoritate calificată în domeniul TVA.
Austria, Belgia și Luxemburg solicită Comisiei Europene impozitarea combustibililor pentru aviație
La 6 iulie, miniștrii transporturilor din Austria, Belgia și Luxemburg au trimis o scrisoare Comisiei Europene în care solicită eliminarea scutirilor de taxe aplicate combustibililor pentru aviație. Reprezentanții celor trei țări au remarcat că eliminarea acestei scutiri ar fi conformă cu Pactul Verde European și, totodată, s-ar alinia cu principiul conform căruia „poluatorii trebuie să plătească”. Mai mult decât atât, potrivit sursei citate, „o taxă intracomunitară minimă la nivelul UE asupra combustibililor pentru aviație ar promova inovarea și concurența loială în UE, nu ar fi excesiv de împovărătoare și ar fi în concordanță cu tratamentul fiscal aplicat altor mijloace de transport cărora li se aplică taxe pe combustibilul utilizat”. Se preconizează că o propunere în acest sens va fi înaintată de Comisia Europeană. Comisia va propune o actualizare a Directivei privind impozitarea energiei (care a rămas neschimbată din 2003) ca parte a pachetului legislativ „Fit for 55”. Una dintre principalele modificări propuse va fi includerea transportului aerian și maritim în domeniul de aplicare al directivei, pentru care se va aplica o rată minimă de impozitare. Pentru transportul aerian va fi prevăzută o abordare etapizată: începând cu 2023, rata minimă de impozitare pentru utilizarea combustibililor pentru aviație va începe de la zero și va crește anual cu o zecime din rata finală pe o perioadă de 10 ani, înainte de a atinge valoarea ratei finale. Propunerea legislativă ar trebui să aibă la bază Articolul 113 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și, prin urmare, va fi necesară unanimitate în Consiliul UE pentru a modifica normele existente.
G20 a aprobat acordul fiscal internațional, iar Comisia amână introducerea unei taxe digitale în UE
La 10 iulie, miniștrii de finanțe ai țărilor membre G20 au semnat acordul privind reforma fiscală internațională în cadrul unui summit din Veneția. Acordul aprobat de aceștia, convenit anterior de 130 de state, urmărește introducerea unei taxe internaționale aplicabile companiilor multinaționale și stabilește o rată minimă globală de impozitare de 15%. Reforma inițiată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) urmărește să împiedice transferul de profituri în paradisuri fiscale, practică folosită adesea de multinaționale. Cu toate acestea, nu se așteaptă ca acordul să fie aprobat definitiv până la reuniunea liderilor G20 de la Roma, din octombrie, deoarece mai există câteva aspecte de pus la punct. Paolo Gentiloni, comisarul european pentru economie, a declarat că acest acord este fără precedent, fiind un pas îndrăzneț care părea improbabil în urmă cu câteva luni. Încă nu este clar în ce măsură taxa globală ar trebui să înlocuiască taxe precum taxa digitală planificată de Comisia Europeană, despre care executivul comunitar speră că va contribui la finanțarea fondului de redresare post-COVID-19 al UE. Oficialii americani fac presiuni asupra UE pentru a renunța la această taxă, susținând că aceasta va discrimina companiile americane din domeniul tehnologiei și va submina acordul G20. Comisarul Gentiloni a asigurat Statele Unite că nu va exista nicio discriminare a companiilor americane, deoarece această taxă este un instrument complet diferit de reforma fiscală internațională. Taxa digitală ar putea fi o taxă de 0,3% pe bunurile și serviciile vândute online de către companiile care își desfășoară activitatea în UE, cu o cifră de afaceri anuală de peste 50 de milioane de euro.
Sursă foto: European Tax Adviser Federation – ETAF
15.07.2021