Raportul anual al ETAF pentru 2022
Joi, 16 martie, European Tax Adviser Federation (ETAF) și-a publicat raportul anual în care își prezintă principalele activități desfășurate în 2022. Sunt abordate activitatea ETAF referitoare la propunerea legislativă pentru combaterea rolului „facilitatorilor” evaziunii fiscale și planificării fiscale agresive („Securing the Activity Framework for Enablers” sau SAFE), pachetul de măsuri pentru combaterea spălării banilor, Directiva de implementare a Pilonului 2, propunerea privind o Directivă pentru prevenirea utilizării abuzive a entităților fictive în scopuri fiscale (UNSHELL), TVA în era digitală, propunerea pentru o indemnizație pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA) și un viitor sistem comun la nivelu UE pentru impozitul reținut la sursă pentru dividende sau plata dobânzilor. „(…) Milităm pentru norme fiscale adecvate și echilibrate, sprijin pentru modernizarea sistemului fiscal internațional”, a precizat președintele ETAF, Philippe Arraou, în prefața raportului.
Rezultatele ședinței ECOFIN din 14 martie
Miniștrii de finanțe ai UE s-au întâlnit la Bruxelles marți, 14 martie, pentru a discuta modul în care instrumentul de redresare și reziliență și inițiativa REPowerEU pot contribui eficient la tranziția verde și pot asigura independența Europei de sursele de energie rusești în contextul ratei inflației ridicate și întreruperilor din lanțurile de aprovizionare. Totodată, aceștia au făcut schimb de opinii cu privire la impactul economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. Mai mult, Consiliul UE a convenit asupra concluziilor privind orientările pentru o reformă a cadrului general european pentru guvernanță economică. Concluziile conțin domenii de convergență a opiniilor în rândul statelor membre și domenii care impun eforturi suplimentare pentru un cadru general reformat.
Peste 130 de eurodeputați și observatori au solicitat un impozit global pentru averile mari
Marți, 14 martie, peste 130 de membri ai Parlamentului European, economiști, milionari și reprezentanți ai organizațiilor non-guvernamentale au făcut apel la OCDE și ONU să lanseze o nouă rundă de negocieri cu privire la impozitarea averilor extrem de mari. Articolul de opinie a fost redactat de eurodeputatul francez Aurore Lalucq și economistul francez Gabriel Zucman și publicat în limba franceză în Le Monde și în limba engleză în Agence Europe. În articol se face apel la introducerea unui impozit progresiv pe averea persoanelor extrem de bogate pentru a reduce inegalitățile, finanțând în același timp investițiile necesare pentru tranziția ecologică și socială. Autorii articolului nu recomandă niciun model, dar afirmă că măsura poate fi introdusă și la nivel european printr-un impozit de ieșire aplicat de un grup de state voluntare și menționează propunerile existente din mediul academic pentru un impozit de 1,5% pentru persoanele cu averi de peste 50 de milioane de dolari. „136 de state și jurisdicții au ajuns la un acord prin intermediul OCDE pentru a se asigura că întreprinderile multinaționale (MNE-urile) vor face obiectul unei rate minime de impozitare de 15%. La scurt timp după aceasta, EU a adoptat o directivă pentru implementarea eficientă a acestei rate minime de impozitare la nivel european. Ce am reușit să facem în cazul multinaționalelor trebuie să obținem acum în ceea ce privește persoanele extrem de bogate”, se menționează în articol. Lista semnatarilor poate fi consultată aici.
Ședință OCDE pentru dezbaterea comentariilor generate de consultarea publică privind aspectele de conformitate și certitudine fiscală ale impozitului minim global
Joi, 16 martie, OCDE a găzduit o ședință pentru dezbaterea comentariilor generate de consultarea publică privind aspectele de conformitate și certitudine fiscală ale impozitului minim global (așa-numitul Pilonul 2). Cu această ocazie, părțile interesate au adus în atenție preocupări mai ample referitoare la normele Pilonului 2, unele dintre acestea făcând apel la îndrumări administrative suplimentare pe măsură ce apar probleme legate de implementare. Potrivit raportărilor, numeroase părți interesate și-au exprimat susținerea pentru un mecanism de soluționare a litigiilor cu caracter obligatoriu, ceea ce ar impune existența unei convenții multilaterale. Totodată, alte părți interesate au susținut și îmbunătățirea instrumentelor existente din legislația națională și tratate pentru gestionarea temporară a litigiilor. Referitor la declarația informativă a GLOBE, necesitatea de a simplifica și reduce numărul de date cât mai mult posibil a fost deseori adusă în atenție. De asemenea, numeroase părți interesate au făcut apel pentru o abordare unică pentru depunerea declarațiilor. Evenimentul poate fi revăzut online aici.
Noi îndrumări FATF privind beneficiarii reali ai persoanelor juridice
În martie 2022, FATF a convenit asupra unor standarde globale mai dure privind beneficiarii reali în cadrul Recomandării 24, impunând companiilor să se asigure că autoritățile competente au acces la informații adecvate, corecte și actualizate privind adevărații proprietari ai companiilor. Vineri, 10 martie, FATF a indicat că a actualizat îndrumările care vor ajuta statele să implementeze Recomandarea 24 revizuită. Îndrumările vor ajuta statele să identifice, să proiecteze și să implementeze măsuri adecvate în concordanță cu Recomandarea 24 revizuită pentru a asigura că informațiile privind beneficiarii reali sunt deținute de o autoritate publică sau un organism public care funcționează ca registru al beneficiarilor reali, ori un mecanism alternativ care permite accesul eficient la informații, transmite FATF. Îndrumările explică tipurile și sursele de informații relevante, precum și mecanismul și sursele pentru obținerea unor astfel de informații. Acestea includ abordarea multidimensională, care constă în combinarea informațiilor de la, printre altele, companii, autorități publice printr-un registru sau un mecanism alternativ dacă acesta asigură accesul rapid și eficient la informațiile privind beneficiarii reali.
Declinarea responsabilității
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.